3.5 Bedrijfsvoering
Inleiding
Begin 2022 stond nog volop in het teken van de coronacrisis. We zijn inmiddels gewend aan het thuiswerken, maar verlangden ook naar een periode waarin medewerkers elkaar weer fysiek konden treffen. Medio 2022 was het dan zover. De beperkende coronamaatregelen werden afgeschaald en het hybride werken werd geïntroduceerd. Naast het digitale werken behoren fysieke ontmoetingen ook eindelijk weer tot de mogelijkheid.
We constateren een aantal grote ontwikkelingen in de samenleving. Er zijn inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen die worden geraakt door de gevolgen van de energiecrisis. We zien dat de situatie op de arbeidsmarkt en de uitvoering van de opvang van vluchtelingen ook doorwerken op de ambtelijke organisatie. Hilversum heeft er extra werkzaamheden bij gekregen. Denk hierbij aan het uitkeren van energietoeslagen, de opvang van ontheemden uit de Oekraïne en het realiseren van opvangplekken voor asielzoekers die niet op een COA-locatie konden worden opgevangen. Op deze extra taken was de gemeentelijke capaciteit niet berekend. Er is zoveel op ons af gekomen, dat onze inwoners en ondernemers gemerkt hebben dat onze dienstverlening op sommige momenten minder was. Om de dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen te kunnen borgen zijn daarom keuzes gemaakt in de prioritering van werkzaamheden. Dankzij deze prioritering en de inzet en flexibiliteit van de medewerkers heeft de gemeente ook in 2022 haar bedrijfsvoering kunnen continueren.
Deze paragraaf is onderverdeeld in inhoudelijke thema’s:
- Aantrekkelijk werkgeverschap
- Optimalisatie van bedrijfsprocessen
- Borgen van bedrijfsprocessen
Uiteraard is ook de financiële kant vertegenwoordigd waarbij aandacht wordt besteed aan de personeelskosten, de huisvestingskosten en ICT kosten en de budgetten ten behoeve van de raad.
Aantrekkelijk werkgeverschap
Hybride werken
Om het hybride werken beter te faciliteren zijn het afgelopen jaar bijvoorbeeld laptops en mobiele telefoons ter beschikking gesteld aan alle medewerkers en college -en raadsleden. Er zijn cursussen georganiseerd o.a. om te leren werken met Microsoft Teams en er zijn (digitale) kantoorfaciliteiten vernieuwd. Kortom, onze digitale werkomgeving werd steeds belangrijker in 2022 en er is daarom extra ingezet om de digitale omgeving verder te professionaliseren.
Werken en verzuim
Net als bij vele andere bedrijven, hebben ook medewerkers van de ambtelijke organisatie van Hilversum te maken met een toenemende werklast en -druk alsmede de indirecte effecten van de diverse crisissen. Dit zien we terug in de verzuimcijfers, het toegenomen aantal mentale klachten en in sommige gevallen de afname van kwaliteit van werkzaamheden. Ook op landelijk niveau is een stijgende trend te zien op het gebied van verzuim. Het verzuimcijfer in onze organisatie per 31 december 2022 is 7,3%. In 2021 bedroeg het ziekteverzuim voor onze organisatie 6%.
In- door- en uitstroom
De beweging op de arbeidsmarkt is over de hele linie toegenomen. In de media is dit dagelijks te lezen en ook in onze eigen organisatie is voelbaar dat de arbeidsmarkt aan het veranderen is. Voor de moeilijk vervulbare functies is noodzakelijkerwijs een beroep gedaan op tijdelijke inhuur en/of detacheringsbureaus om de continuïteit van de bedrijfsvoering te borgen. Ook wordt er met werving en selectiebureaus gewerkt als dit nodig is en hebben we de recruitment activiteiten versterkt. Zo zijn er het afgelopen jaar meerdere ‘meet en greets’ en ‘speeddates’ georganiseerd om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met onze gemeentelijke organisatie.
Boeien, binden en behouden
De beweging op de arbeidsmarkt maakt dat het des te meer van belang is om te investeren in onze ambtenaren en met elkaar een organisatie te zijn waar medewerkers graag willen werken en een bijdrage willen leveren voor Hilversum. Het afgelopen jaar is daarom wederom ingezet op het vergroten van het werkplezier, de vitaliteit en de werkbevlogenheid van medewerkers door medewerkers zoveel mogelijk in te zetten op hun kernkwaliteiten, het aanbieden van (persoonlijke) leer -en ontwikkeltrajecten en er is extra aandacht besteed aan een veilig en gezond werkklimaat.
Optimalisatie van bedrijfsprocessen
I-Visie
De i-visie is in 2020 vastgesteld om richting te geven aan de informatiehuishouding van de gemeente en de bijbehorende IT-oplossingen. Vanuit deze i-Visie zijn in 2022 diverse projecten uitgevoerd. Zo zijn er diverse specifieke applicaties binnen het Sociaal Domein aanbesteed en deels geïmplementeerd en is er een start gemaakt met de implementatie van een nieuwe financiële applicatie en de applicaties voor belastingen. Bij deze aanbestedingen wordt ingezet op SaaS-oplossingen met als doel onze wendbaarheid en weerbaarheid te vergroten.
Transitie naar Datagedreven Sturing
Om te voldoen aan de wens om besluitvorming te kunnen doen op basis van solide data en informatie, gerichter en beter geïnformeerd beleid, optimale dienstverlening en een grotere wendbaarheid en effectiviteit is er ingezet op datagedreven sturing. Het doel van het programma is maatschappelijke waarde creëren door data in te zetten als versneller voor de realisatie van de opgaven in de stad. Tevens het versterken van de informatiepositie van de inwoner en het bestuur en te groeien naar een datavolwassen organisatie. Datagedreven sturing past in de organisatievisie waar we met elkaar voor staan en draagt bij aan de belangrijke ontwikkelopgaven in de stad zoals de omgevingswet en de woon -en mobiliteitsvisie.
Het programma is gestart, bemensing georganiseerd en er is een werkproces vastgesteld voor de ontwikkeling van datatoepassingen. Er zijn zes dataproducten ontwikkeld (interactieve kaart voor het uitvoeringsplan van de mobiliteitsvisie, woningbouwmonitor, dashboard zonnepotentieel in beeld voor energietransitie, dataspoor omgevingsvisie, een dataplan voor de groenmonitor, veiligheids-informatieknooppunt). Er wordt steeds meer informatie bij elkaar gebracht op het open dataplatform Open Hilversum. Daarnaast is de samenwerking met het Stadspanel data is geëvalueerd en er zijn hernieuwde samenwerkingsafspraken vastgesteld waarbij digitale ethiek als nieuw onderwerp is opgenomen.
Vergroten van de digitale vaardigheden
Hilversum staat - net als andere gemeenten - voor een grote uitdaging als het gaat om de digitale vaardigheden van medewerkers en informatieveiligheid. Het succes op deze gebieden is voor circa 80% afhankelijk van de cultuur in de organisatie en de digitale vaardigheid van onze medewerkers. Het afgelopen jaar zijn er naast onlinetrainingen in ons eigen leerportaal van de Hilversum Academie - ook diverse live sessies en laagdrempelige inloopspreekuren georganiseerd waarin medewerkers begeleid werden bij digitale vragen. Daarnaast is er door het jaar heen extra aandacht besteed aan het gewenste gedrag op het gebied van informatieveiligheid, privacybescherming en integriteit.
Belastingproces
Ook het afgelopen jaar heeft de gemeente Hilversum de woonlastennota verstuurd aan de inwoners van Hilversum en Wijdemeren. Deze nota is door meerdere factoren twee maanden later verzonden dan gebruikelijk. Een van deze factoren is de invoering van nieuwe wetgeving die stelt dat alle gemeenten de WOZ-waarde moeten baseren op het aantal vierkante meters van een gebouw, oftewel de gebruiksoppervlakte. Voorheen werd er gebruik gemaakt van de kubieke meter inhoud, oftewel een inhoudsmaat. Het afgelopen jaar is veel inzet gepleegd op het omzetten van de kubieke naar vierkante meters van de gebouwen. Parallel aan dit traject is er gewerkt aan het optimaliseren van het bezwaarschriftenproces, het ontwikkelen van de (mediation)vaardigheden van de medewerkers en de doorontwikkeling van de managementinformatietool. Tenslotte is er een start gemaakt met het voortraject voor de aanbesteding van de belastingapplicaties. Dit laatste wordt naar verwachting in 2023 afgerond.
In 2022 heeft zowel het onderzoek van de Waarderingskamer als de interne controle uitgewezen dat kwaliteitsverbeteringen in het belastingproces noodzakelijk zijn. De gegevens in de basisadministraties die betrokken zijn bij het belastingproces moeten beter worden gecontroleerd, vervolledigd en het proces moet structureel worden verbeterd. Dit is nodig om de kwaliteit op lange termijn te kunnen (blijven) borgen. Hilversum heeft daarom in augustus 2022 een meerjarig plan van aanpak opgesteld welke voorziet in het oplossen van de geconstateerde knelpunten. Met de uitvoering van dit plan is een start gemaakt in 2022 en het krijgt zijn vervolg in 2023 en 2024. De eerste positieve effecten zijn zichtbaar en mede daarom heeft de waarderingskamer aangegeven dat de belastingaanslagen 2023 verzonden mogen worden. De raad is hierover geïnformeerd middels raadinformatiebrief 2022-061.
Borgen van bedrijfsprocessen
Informatiebeheer, informatiebeveiliging en privacybescherming
De beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van informatiesystemen en de betrouwbaarheid van informatie (privacy en controleerbaarheid) zijn van groot belang. Aandacht voor informatiebeheer, informatiebeveiliging en privacy is continu en in toenemende mate nodig om te voldoen aan de wettelijke eisen uit de Archiefwet, Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en het normenkader uit de Basis beveiliging Overheid (BIO).
Informatiebeheer
Vanuit de Archiefwet hebben we de taak om de gemeentelijke informatie goed en toegankelijk op orde te hebben, en dat blijft mensenwerk. Om hieraan te voldoen wordt ingezet op de organisatorische borging van informatie en de structurele monitoring van het proces. Informatiebeheer wordt nadrukkelijk onderdeel van 'basis op orde', waarbij inzicht in volledigheid en kwaliteit van registratie en controle achteraf geborgd worden. Over het informatiebeheer wordt jaarlijks gerapporteerd door de archiefinspecteur. Via interbestuurlijk toezicht ziet de provincie toe op de uitwerking en uitvoering hiervan. In 2021 was het oordeel van de provincie: “redelijk adequaat”. In 2022 hebben we door omstandigheden bij de provincie geen oordeel van hen ontvangen. Om de vlakke trend in de beoordelingen te verbeteren richting “adequaat” is een verbeterplan 2023-2024 opgesteld. De aansturing daarvan is geborgd in de organisatie.
Informatiebeveiliging
Het afgelopen jaar is onder andere aandacht besteed aan het verder toepassen en naleven van de normen uit de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en het compliant worden aan de eisen uit de Archiefwet. Daarnaast is de jaarlijkse ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) is uitgevoerd. Deze methodiek wordt gebruikt om verantwoording af te leggen aan de Rijksoverheid en aan het College van burgemeester en wethouders over de (informatie)beveiliging van de gemeentelijke IT-omgeving en met name de continuïteit, kwaliteit en beveiliging rondom de basisregistraties die we als gemeente voeren (BRP, reisdocumenten, BAG, BGT, BRO, WOZ, DigiD aansluitingen en de Suwinet aansluiting). We rapporteren daarmee over de stand van zaken rondom informatieveiligheid en bescherming van de gegevens van onze inwoners, bedrijven en ketenpartners gebaseerd op het normenkader uit de Baseline Informatiebeveiliging Overheid.
Op de basisregistraties BRO, BGT, BAG, BRP, Reisdocumenten, DigiD en Suwinet aansluitingen hebben we het oordeel voldoende gekregen. Op de basisregistratie van de WOZ is een aanwijzing geweest die in het jaar 2022 is opgevolgd.
Privacy
Het rekenkamer onderzoek naar AVG en informatiebeveiliging heeft aangetoond dat we voldoende in control zijn en de komende jaren verder de processen rondom informatiebeveiliging en AVG kunnen versterken.
Interne beheersing
Rechtmatigheid
In deze paragraaf is een proeve van de rechtmatigheidsverantwoording 2022 opgenomen. De rechtmatigheidsverantwoording beoogt bij te dragen aan het debat tussen college en raad over de verantwoording en de kwaliteit van het financiële beheer. Bij het opstellen van deze rechtmatigheidsverantwoording zijn de kaders toegepast zoals ze vanaf 2022 gelden conform kadernota rechtmatigheid en de financiële verordening van de gemeente Hilversum. We spreken van een proeve, omdat gemeenten nog niet wettelijk verplicht zijn een rechtmatigheidsverantwoording op te nemen. Aanvankelijk zouden gemeenten al met ingang van 2021 verplicht zijn tot het opnemen van deze verantwoording. Corona en de kabinetsformatie leidden in het parlement tot een andere prioritering, waardoor behandeling van het betreffende wetsvoorstel werd uitgesteld, waardoor de verplichting nu pas geldt vanaf boekjaar 2023.
Algemeen
Met de rechtmatigheidsverantwoording legt ons college zelf verantwoording af over de financiële rechtmatigheid in het afgelopen jaar. Daarmee loopt het college vooruit op het oordeel over rechtmatigheid van de accountant. Hun oordeel richt zich, conform nog voorgeschreven wettelijke kaders 2022, op de getrouwheid van de jaarrekening én rechtmatigheid van de baten en lasten, alsmede de balansmutaties. Als gevolg overlapt de controleverklaring van de accountant daardoor gedeeltelijk met hiernavolgende verantwoording.
Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreft het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. Toepassing van deze criteria betekent dat inzicht wordt gegeven in afwijkingen van de lasten ten opzichte van door uw raad goedgekeurde budgetten, inzicht in afwijkingen van de toepassing van wet- en regelgeving (met financiële consequenties) en of financiële afwijking het gevolg zijn misbruik of oneigenlijk gebruik.
In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties (exclusief SISA-regelingen) het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties (exclusief SISA-regelingen) in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 1 % van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 3,3 miljoen.
Bevindingen
Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde kaders met uitzondering van de hierna gerapporteerde afwijking.
De geconstateerde afwijking betreft:
Onderdeel | Criterium | Onrechtmatigheid |
---|---|---|
Inkoop/aanbesteding | Voorwaarden | € 0,6 miljoen |
Hieronder wordt de afwijking verder toegelicht waarbij ook wordt ingegaan op de ondernomen acties om afwijkingen in de toekomst te voorkomen.
Toelichting
Inkoop/aanbesteding
De geconstateerde onrechtmatigheden bij inkoop/aanbesteding hangen samen met de al enige jaren gesignaleerde risico’s op onjuiste aanbestedingen uit het verleden. De afgelopen jaren heeft de organisatie zich in opdracht van het college enerzijds gericht op het opsporen en herstellen van aanbestedingsfouten uit het verleden en anderzijds op het voorkomen van nieuwe fouten.
De organisatie heeft de afgelopen jaren een behoorlijke inspanning geleverd om alle in het verleden gemaakte aanbestedingsfouten op te sporen en tot een oplossing te komen. Op basis van de analyse van de totale uitgaven over de periode 2019 – 2022, is bij een uitgebreide steekproef (41 dossiers) vastgesteld dat zich onrechtmatigheden hebben voorgedaan met effect op de rechtmatigheid van de kosten 2022 (€ 0,6 miljoen). De onrechtmatigheden betreffen vooral het initieel niet Europees aanbesteden van de dossiers en het uitbreiden of verlengen van de initiële opdracht waardoor alsnog de aanbestedingsgrenzen worden overschreden. Het betreft, met uitzondering van 1 dossier, initiële opdrachten uit jaren vóór 2022.
Naast het opsporen en herstellen van de in het verleden gemaakte aanbestedingsfouten is geïnvesteerd in het versterken van de keten van Inkoopbehoefte tot en met Betalen (ITB) om daarmee nieuwe onrechtmatigheden te voorkomen. De inrichting en implementatie van een nieuw systeem voor het registreren van alle inkooporders en de factuurafhandeling in 2022 vormt een belangrijke bouwsteen in het uiteindelijk te realiseren stelsel van sturing en beheersing op inkoop/aanbesteding en het in control komen op dit proces. Andere belangrijke bouwstenen waaraan in 2022 verder is gewerkt binnen het cyclisch inkoopproces vormen de centrale inkoopfunctie, de inkoopjaarplannen van de organisatieonderdelen, de inkoopordercontrole, de managementinformatie en de interne kwaliteitsbewaking. Daarnaast is in 2022 wederom veel aandacht besteed aan verbetering van communicatie en het bewustzijn binnen de organisatie over inkoop/aanbesteding.
De verbeteringen in deze zogenaamde ITB-keten gaan ook na 2022 door om zoveel als mogelijk onrechtmatigheden vroegtijdig te signaleren, te monitoren en waar mogelijk te herstellen. Zowel de realisatie van de verbeteringen als het vaststellen van nieuwe afwijkingen wordt nadrukkelijk gevolgd door de interne auditfunctie (IAF) onder leiding van de concerncontroller.
Context
In toenemende mate komen gemeenten voor uitdagingen te staan die elkaar in rap tempo opvolgen. Denk hierbij aan de opvangproblematiek, woningbouwopgave, klimaattransitie (verduurzaming en stikstofproblematiek), een mobiliteitsopgave en de toename van wet- en regelgeving door onder andere het sterk groeiend aantal SiSa-regelingen. Dit alles in een tijd van algehele prijsstijging en tekort aan (bouw)materiaal en een effect op het uitgavenniveau van de reguliere begroting. Gevolg is dat de prognoses van de woningbouwproductie onzekerder worden en het risicoprofiel van de grondexploitaties, ook door de stijgende rente, toeneemt. Gelijktijdig is sprake van een krapte op de arbeidsmarkt waardoor vacatures minder snel worden ingevuld en binnen de organisatie meer inhuurkrachten worden ingezet. Deze uitdagingen vragen veel van het college en de ambtelijke organisatie en benadrukken het belang van prioritering van ambities. Het is prettig om met elkaar te constateren dat de gemeente Hilversum deze uitdagingen aan kan gaan met een interne beheersing die in de basis op orde is.
Er zijn in 2022 wederom belangrijke stappen gezet in het traject om de interne beheersing van de gemeentelijke processen verder te verbeteren wat gaat bijdragen aan de totstandkoming van de rechtmatigheidsverantwoording vanaf het boekjaar 2023. Wel constateert ons college dat op dit punt nog de nodige stappen te zetten zijn en de doorontwikkelingen achter lopen ten opzichte van de eerder gestelde ambities.
Risicoanalyse fraude en integriteit
Een gemeente heeft te maken met frauderisico’s die deels wel en deels ook niet voorkomen kunnen worden. Door frauderisico’s te analyseren kunnen we weloverwogen keuzes maken ten aanzien van het voorkomen daarvan. Beheersing van het risico op fraude is niet een eenmalige activiteit maar is een structureel onderdeel van de inrichting van de organisatie van de gemeente Hilversum. Naast de structuur, de inrichting binnen de (ICT-systemen van de) organisatie, is ook organisatiecultuur van belang om fraude te voorkomen. Bewustwording van dat risico is daarbij een belangrijk aspect.
Ons college is primair verantwoordelijk voor het vermijden en ontdekken van fraude en stelt een frauderisicoanalyse op. Het is belangrijk dat het onderwerp frauderisico en integriteit periodiek op de agenda staat en onderwerp is van gesprek van het college, directie en management. Zeker niet minder belangrijk is dat frauderisico en integriteit ook een gespreksonderwerp is tussen leidinggevende en medewerker en medewerkers onderling. De frauderisicoanalyse is vanaf 2021 vast onderdeel van het controle plan van de interne audit functie. In de halfjaarlijkse rapportages komen de bevindingen op dit onderwerp vanaf 2023 terug als vast item. Naast de risicoanalyse, fraude en integriteit wordt ook aandacht besteedt aan misbruik en oneigenlijk gebruik.
Binnen de gemeente Hilversum hangt frauderisicomanagement samen met de bestaande aanpak op het gebied van integriteit en breder risicomanagement. De gemeente ontplooit voortdurend verschillende initiatieven op het gebied van integriteit en breder risicomanagement. Zo heeft de gemeente Hilversum in 2022 ten aanzien van breder risicomanagement diverse activiteiten verricht gericht op het versterken van de interne beheersing van de gemeente. Dit betreft onder andere het procesgericht werken, de implementatie van de Rechtmatigheidsverantwoording, de doorontwikkeling van de interne audit functie en gemeentebreed risicomanagement.
In de loop van de tijd moet frauderisicomanagement dan ook integraal onderdeel zijn van de reguliere processen van de gemeente op het gebied van breder risicomanagement, bijvoorbeeld als onderdeel van de reguliere P&C-cyclus. Het is wenselijk hierbij aan te sluiten bij bestaande initiatieven. Frauderisicoanalyses zijn bijvoorbeeld dan integraal onderdeel van de dialoogtafels gericht op processen per domein en-of afdeling. In deze dialoogtafels wordt breder gekeken naar risicomanagement door naast frauderisico’s hierin tevens financiële risico’s en rechtmatigheidsrisico’s mee te nemen. Input voor deze tafels komt uit diverse bronnen, zoals ook de in 2021 uitgevoerde en in 2022 geactualiseerde frauderisicoanalyse. Deze frauderisicoanalyse wordt vanuit het college in 2023 als onderdeel van de uitgevoerde 213a onderzoeken actief onder de aandacht gebracht van de raad en specifiek behandeld in de audit en rekeningcommisie.
Cyclus frauderisicoanalyse
De frauderisicoanalyse binnen de gemeente wordt verder ontwikkeld en verfijnd over de loop van een langere periode om het gewenste volwassenheidsniveau van de frauderisicoanalyse te bereiken. Op dit moment vinden gesprekken binnen de organisatie plaats in het kader van het professionaliseren van de analyses. Hierbij wordt meer en meer de link gelegd naar risicomanagement in algemene zin. Het doel is om vanaf 2023 frauderisicoanalyses structureel in te bedden in de gemeentelijke organisatie. Hierbij merkt ons college op dat het geen statisch proces is en veelal een momentopname. Het is de bedoeling dat frauderisicoanalyses in ontwikkeling blijven. Op basis van nieuwe inzichten of processen kunnen de onderkende risico’s veranderen.
Effectindicatoren
Het realiseren van de gemeentelijke doelstellingen en de opgaven in de stad brengt kosten met zich mee. Om een eenduidig beeld te vormen van de beleidsresultaten van de gemeente en gemeenten onderling te kunnen vergelijken zijn er een aantal beleidsindicatoren verplicht gesteld door het Rijk. Onderstaande indicatoren hebben betrekking op de bedrijfsvoering.
*Bedragen x €1.000
Indicatoren | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Herziene begroting 2022 | Rekening 2022 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Formatie (excl. College, Raad, Griffie en Rekenkamer) | 678 | 676 | 676 | 722 | Door extra toegekende formatiegelden in de begroting 2022 en in de voorjaarsnota 2022 is de formatie toegenomen met 46 fte. |
Bezetting (excl. College, Raad, Griffie en Rekenkamer) | 652 | n.v.t. | n.v.t. | 667 | De vacatureruimte van 55 fte (722 - 667) ontstaat onder andere door de krappe arbeidsmarkt en het daardoor moeilijke kunnen vervulling van vacatures. Deze vacatureruimte is deels ingevuld door externe inhuur. |
Formatie kosten ambtelijke organisatie 1) | 56.952 | 58.362 | 61.731 | 61.303 | Door de krapte op de arbeidsmarkt zijn niet alle vacatures vervuld. Dit leidt in 2022 tot een incidentele onderschrijding van ongeveer € 428.000. |
Formatie College | 7 | 7 | 7 | 6 | Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 is het aantal wethouders terug gegaan van 6 naar 5. In het aantal van 6 collegeleden zit ook de burgemeester. |
Kosten college * | 1.340 | 1.249 | 1.249 | 1.110 | Kosten, incl. pensioenopbouw en wachtgelden voormalige wethouders. |
Inhuur: totale kosten 2) | 12.173 | 1.311 | 1.311 | 15.091 | Betreft inhuurkosten ten behoeve van de taakvelden inclusief (grote) projecten en de reguliere bedrijfsvoering/overhead. De gerealiseerde inhuurkosten zijn gedekt in de begroting 2022 middels inhuurbudget, salarisbudget of materieel budget. De inhoudelijke verantwoording ten aanzien van het materiële budget vindt plaats in de afzonderlijke programma's. |
Saldo automatisering (saldering baten en lasten) * | 3.942 | 8.276 | 9.687 | 9.445 | Ten opzichte van de originele begroting is afgerond € 1,4 miljoen aan budget toegevoegd. Deze toevoeging kan grotendeels worden verklaard door de geplande applicatie vervangingen. Het betreffen SaaS-applicaties die conform wet -en regelgeving de kosten moeten worden opgenomen in de exploitatie van de gemeente (€ 1,2 miljoen). |
Saldo huisvesting (saldering baten en lasten) * | 4.421 | 2.753 | 3.062 | 3.052 | Betreft de totale huisvestingslast van de gemeente. |
Middelen ten behoeve van de Raad/Griffie * | 1.900 | 1.799 | 1.881 | 1.970 | De kosten van de griffie betreffen zowel de personeelslasten van de griffie als het materiële budget van de griffie. De kosten van de Rekenkamer betreffen zowel de personeelslasten als het onderzoeksbudget. De lastenoverschrijding is een direct gevolg van de werving en selectie van de nieuwe griffier en het afscheid van de voormalige burgemeester. |
1) Toelichting formatiekosten ambtelijke organisatie
Door de krapte op de arbeidsmarkt blijven vacatures langer openstaan. De beweging op de arbeidsmarkt is over de hele linie toegenomen. In de media is dit dagelijks te lezen en ook in onze eigen organisatie is voelbaar dat de arbeidsmarkt aan het veranderen is. Voor de moeilijk vervulbare functies is noodzakelijkerwijs een beroep gedaan op tijdelijke inhuur en/of detacheringsbureaus om de continuïteit van de bedrijfsvoering te borgen. Ook wordt er met werving en selectiebureaus gewerkt als dit nodig is en hebben we de recruitment activiteiten versterkt. Daarbij wordt de werving en selectie afgestemd op de specifieke functies. Zo zijn er het afgelopen jaar meerdere ‘meet en greets’ en ‘speeddates’ georganiseerd om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met onze gemeentelijke organisatie.
2) Toelichting inhuur ambtelijke organisatie
In 2022 is er voor afgerond € 15 miljoen aan externe inhuur gepleegd. Dit betreft zowel de inhuur op de taakvelden inclusief (grote) projecten als de reguliere bedrijfsvoering/overhead. De gerealiseerde inhuurkosten zijn gedekt in de begroting 2022 middels inhuurbudget, salarisbudget of materieel budget. De totale inhuurkosten afgezet tegen de totale loonkosten (eigen personeel + inhuur) bedraagt 25%. Ter vergelijking, het landelijk gemiddelde bedroeg in 2021 17 % (bron: Personeelsmonitor 2021).
De redenen van inhuur lopen uiteen van inhuur in verband met een moeizame werving als gevolg van de krappe arbeidsmarkt tot inhuur in verband met (langdurige) ziekte. Daarnaast is ook een deel van het formatiebudget tijdelijk van aard, waardoor het niet prudent is om vaste medewerkers te werven voor de betreffende functies. Dit speelt bijvoorbeeld bij de (grote) projecten, zoals:
- Busstation
- MFA (Paulusschool / Lelie)
- Arenapark
- Omgevingsvisie
- Duurzaamheid
- Verstedelijkingsopgave /Stationsgebied
Aanvullend daarop is in 2022 ook inhuur gepleegd om de covid-19 crisis en de Oekraïne crisis in goede banen te leiden.