Opvang Oekraïners
In het afgelopen jaar is de gemeente intensief aan de slag gegaan met het opvangen van vluchtelingen uit Oekraïne. Vanuit het rijk is in maart 2022 besloten om hiervoor een crisisaanpak te hanteren via het Veiligheidsberaad en vervolgens via de Veiligheidsregio’s deze aanpak te laten uitvoeren. Bij de start in maart 2022 is zowel regionaal als lokaal geïnventariseerd welke locaties geschikt gemaakt konden worden voor de (crisis nood)opvang van vluchtelingen. Dit heeft geresulteerd in de eerste locatie op de Heuvellaan 50, welke een jaar beschikbaar is geweest (tot maart 2023) voor de opvang. Parallel daaraan is voor de lange termijn het Thebe nr. 22 pand gehuurd en verbouwd voor semi zelfstandige opvang (tot medio 2027) en is halverwege 2022 ook met de eigenaar van de voormalige Philipslocatie (Anton Philipsweg 3) overeengekomen dit als opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen gereed te maken voor de duur van maximaal 3 jaar. Naast deze locaties zijn ook hotelkamers gehuurd en is er een grote groep vluchtelingen door particulieren opgevangen.
Behalve het realiseren van locaties is ook gewerkt aan het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod rondom maatschappelijke initiatieven en hulp in de samenleving voor de vluchtelingen. Er waren het afgelopen jaar veel vrijwilligers die iets voor de vluchtelingen wilden doen. Er is dan ook een heel netwerk opgebouwd door en met Hilversummers om allerlei maatschappelijke initiatieven voor de vluchtelingen te organiseren en te begeleiden. Hilversummers.nl heeft hierin het afgelopen jaar een belangrijke rol gespeeld om dit te stroomlijnen samen met alle andere vrijwilligers en initiatiefnemers.
Binnen de gemeente Hilversum is, naast de inzet op en realisatie van de locaties, gewerkt aan het inrichten van de diverse processen zoals bijvoorbeeld; inschrijving in de BRP, inkomensondersteuning, openbare orde en veiligheid, het organiseren van (medische) zorg, onderwijs, kinderopvang, dagbesteding, begeleiding naar de arbeidsmarkt, communicatie aan inwoners, bedrijven, partners en de raad. Tevens heeft de projectorganisatie een transitie ondergaan, vanuit de projectmatige crisisaanpak naar een meer programmatische inrichting en sturing. Dit heeft geleid (en zal nog meer leiden) tot uitbreiding van ambtelijke capaciteit.
Om de effecten van de opvang van ontheemden te kunnen opvangen is de reserve “Opvang Oekraïners” gevormd (raadsbesluit d.d. 11 mei 2022). Daarbij zijn het doel, het saldo van de bestemmingsreserve en de werkelijk gemaakte kosten (de realisatie) leidend. De reserve is in eerste instantie gevoed door een onttrekking van € 2,7 miljoen uit de algemene reserve. Nadien zijn bij het Rijk voorschotten aangevraagd voor de transitiekosten om het gebouw aan de Heuvellaan 50, Thebe 22 en Anton Philipsweg 3 geschikt te maken voor de opvang alsook voor de dagelijkse kosten voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne.
De financiële dekking van de kosten voor opvang voor ontheemden uit Oekraïne is gebaseerd op de Regeling Opvang Oekraïne, welke uitgevoerd wordt door het Ministerie van Justitie & Veiligheid (MinJ&V). Locaties zijn vooraf, met een business case op hoofdlijn en onder voorbehoud van bestuurlijke besluitvorming op het aangaan van verplichtingen, aangemeld bij het ministerie. Bij goedkeuring van het ministerie zijn vervolgstappen gezet, zoals contractonderhandelingen met locatie-eigenaren (huursom, looptijd, verzekeringen, etc.), planvorming inzake de transitie en inrichting van een pand en besluitvorming. De personele inzet voor locatiemanagement is onderdeel van de business case geweest en is het afgelopen jaar uitgevoerd door hierin gespecialiseerde marktpartijen zoals bijvoorbeeld het Leger des Heils , VIZZION en diverse beveiligingsbureaus.
Ook in het komende jaar zullen bovengenoemde werkzaamheden een vervolg krijgen.
Coronacrisis
Inleiding
In 2022 zijn de Corona-maatregelen steeds verder versoepeld en is Corona geen crisis meer maar onderdeel van ons dagelijks leven geworden. Eind 2021 is door middel van de Corona herstelagenda de weg ingezet naar herstel. In 2022 hebben we uitvoering gegeven aan de herstelagenda. Nu er een sprake meer is van een pandemie en de maatregelen zijn opgeheven kunnen we afschalen. We stellen daarom voor om in deze jaarrekening de specifieke reserve covid-19 te laten vrijvallen ten gunste van de Algemene Reserve.
Van herstel naar relatief rustig vaarwater
Met de vaststelling van de Corona Herstelagenda op 6 oktober 2021 zijn de eerste stappen gezet richting herstel. De herstelagenda was gericht op een breed herstel over meerdere sectoren die door de crisis zijn geraakt en daarmee een stevige basis voor de lange termijn neer te zetten. In 2022 hebben wij uitvoering gegeven aan deze herstelagenda en u tussentijds geïnformeerd via RIB 2022-40 over de uitvoering. Begin 2023 hebben wij u een eindevaluatie gestuurd over de afgeronde onderdelen van de herstelagenda. In deze jaarrekening verantwoorden wij de uitgevoerde maatregelen die in 2022 hebben plaatsgevonden. Op 5 april 2023 heeft u een besluit genomen over de onderdelen van de herstelagenda die we nog in 2023 zullen uitvoeren. Daarna zal in 2023 over deze onderdelen in de jaarrekening 2023 een eindevaluatie beschikbaar worden gesteld.
We sluiten onze ogen niet voor de onzekerheden die er nog steeds zijn zoals een nieuwe besmettelijke variant (met mogelijk alle gevolgen van dien), de onzichtbare schade die is ontstaan variërend tussen log covid klachten tot een verdere tweedeling in de samenleving. We zullen deze onzekerheden via ons regulier beleid blijven volgen.