6.1 Overzicht van taakvelden per programma
bedragen x € 1.000
Begroting 2022
Gewijzigde begroting 2022
Realisatie 2022
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
0.10 Mutaties reserves
1.840
-1.553
287
2.411
-1.618
793
2.280
-1.582
698
0.63 Parkeerbelasting
0
-4.575
-4.575
0
-4.585
-4.585
0
-4.952
-4.952
2.1 Verkeer en vervoer
17.991
-3.519
14.473
20.270
-3.996
16.275
17.756
-3.454
14.302
2.2 Parkeren
4.021
-1.321
2.699
4.285
-1.115
3.169
4.424
-1.201
3.222
2.4 Economische havens en waterwegen
395
-66
329
388
-66
322
359
-61
298
5.1 Sportbeleid en activering
1.051
-6
1.045
1.176
-6
1.170
1.170
-128
1.042
5.2 Sportaccommodaties
2.943
-989
1.955
3.221
-1.390
1.831
3.448
-1.584
1.864
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
3.837
-473
3.364
4.749
-476
4.273
4.621
-555
4.067
5.4 Musea
1.054
-335
719
1.053
-335
717
1.207
-358
849
5.5 Cultureel erfgoed
760
-45
715
878
-45
833
815
-68
747
5.6 Media
1.713
-1
1.712
1.932
-1
1.931
1.739
-4
1.735
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
6.602
-377
6.224
7.452
-377
7.074
7.136
-341
6.794
7.2 Riolering
6.136
-8.328
-2.192
6.308
-8.478
-2.170
6.567
-8.683
-2.116
7.3 Afval
10.042
-12.180
-2.138
10.136
-12.380
-2.244
10.107
-12.372
-2.266
7.4 Milieubeheer
3.086
-7
3.078
4.744
-893
3.851
3.792
-758
3.034
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
572
-513
59
619
-513
106
662
-473
190
8.1 Ruimtelijke ordening
3.840
-21
3.819
5.530
-396
5.133
4.063
-318
3.745
8.3 Wonen en bouwen
3.967
-3.224
743
4.622
-3.732
890
4.556
-3.298
1.258
Programma 1. Wonen en leven
69.850
-37.534
32.316
79.773
-40.403
39.371
74.701
-40.190
34.512
0.10 Mutaties reserves
0
0
2.793
0
2.793
2.793
0
2.793
4.2 Onderwijshuisvesting
8.823
-222
8.601
9.738
-825
8.913
9.904
-982
8.922
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
6.247
-3.845
2.402
7.727
-5.116
2.611
7.372
-4.723
2.650
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
9.838
-354
9.484
27.671
-16.301
11.371
23.819
-17.563
6.256
6.2 Toegang
552
-3
549
525
-3
522
473
-1
472
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
3.502
-39
3.463
3.387
-34
3.353
3.020
-54
2.966
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
20.865
-576
20.290
21.056
-876
20.181
20.291
-1.038
19.253
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
19.166
-11
19.155
18.125
-11
18.114
18.807
-6
18.801
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
21.943
-1.002
20.941
18.320
-302
18.018
18.471
-293
18.178
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
4.123
-4
4.119
6.551
-4
6.547
6.398
0
6.397
7.1 Volksgezondheid
3.486
-81
3.404
3.756
-81
3.674
3.762
-90
3.671
Programma 2. Zorg
98.546
-6.136
92.410
119.650
-23.552
96.098
115.109
-24.750
90.360
0.10 Mutaties reserves
0
-235
-235
0
-1.934
-1.934
0
-1.934
-1.934
3.1 Economische ontwikkeling
2.518
-6
2.512
3.172
-68
3.104
3.227
-162
3.065
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
47
0
47
47
0
47
47
0
47
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
239
-540
-301
326
-618
-292
337
-645
-308
3.4 Economische promotie
709
-1
709
709
-1
709
690
-3
687
6.3 Inkomensregelingen
44.033
-33.007
11.026
53.024
-30.687
22.336
53.741
-31.016
22.725
6.4 Begeleide participatie
6.534
-1
6.534
6.617
-1
6.617
6.644
0
6.644
6.5 Arbeidsparticipatie
4.907
-19
4.888
5.596
-219
5.377
5.279
-397
4.882
Programma 3. Werken
58.988
-33.809
25.179
69.492
-33.528
35.964
69.964
-34.156
35.808
0.1 Bestuur
3.825
-2
3.823
5.747
-1.851
3.896
5.760
-2.857
2.903
0.10 Mutaties reserves
38
0
38
38
0
38
38
0
38
0.2 Burgerzaken
2.049
-1.148
901
2.615
-1.148
1.467
2.731
-1.500
1.230
0.4 Overhead
32.039
-394
31.645
36.589
-1.043
35.546
35.782
-1.564
34.218
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
8.719
-14
8.706
8.361
-14
8.348
8.406
0
8.405
1.2 Openbare orde en veiligheid
4.279
-149
4.129
4.960
-498
4.462
4.498
-221
4.277
Programma 4. Bestuur
50.950
-1.707
49.242
58.310
-4.554
53.757
57.215
-6.143
51.073
0.10 Mutaties reserves
0
0
1.427
-9.733
-8.306
1.427
-8.908
-7.481
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
1.841
-2.157
-316
2.076
-2.648
-573
2.595
-2.981
-386
0.5 Treasury
-84
-340
-424
-485
-399
-884
-489
-401
-889
0.61 OZB woningen
759
-11.981
-11.222
1.246
-12.464
-11.218
1.375
-12.494
-11.119
0.62 OZB niet-woningen
571
-10.273
-9.702
571
-11.073
-10.502
705
-11.432
-10.727
0.64 Belastingen overig
1.215
-1.243
-28
1.215
-1.064
151
1.233
-1.191
42
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
0
-177.411
-177.411
0
-197.466
-197.466
0
-202.067
-202.067
0.8 Overige baten en lasten
-887
0
-887
-369
-370
-739
374
-395
-21
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
600
0
600
495
0
495
660
0
660
8.2 Grond exploitatie (niet bedrijventerrein)
4.138
-5.111
-973
5.218
-5.412
-193
6.208
-4.564
1.645
Programma 5. Financiën en grondexploitaties
8.152
-208.514
-200.362
11.394
-240.628
-229.234
14.089
-244.433
-230.344
Resultaat van de rekening van baten en lasten
286.486
-287.701
-1.215
338.619
-342.664
-4.045
331.079
-349.671
-18.592
Toelichting weerstandsvermogen en risicobeheersing
Deze bijlage bevat een specificatie van de risico's die betrokken zijn bij het bepalen van de benodigde weerstandscapaciteit.
Risico Nr.
Invloed (%)
Risicogebeurtenis
Financieel Minimum
Financieel Maximum
Bruto Kans
Toelichting
R209
20,64%
Datalekken en informatieveiligheid (analoog en digitaal)
€ 80.000
€ 5.000.000
25%
Het succesvol weren van cyberaanvallen is afhankelijk van twee elementen: mens en techniek. De mens moet alert zijn op emails, linkjes, verzoeken en dergelijke die verdacht zijn om te voorkomen dat er een mogelijke aanval voet aan de grond krijgt. Het uitrollen van informatiecampagnes hierover onder de medewerkers draagt bij aan het bewustzijn op dit onderwerp. De inrichting vanuit de techniek is erop gericht om een eventuele aanval direct te isoleren om de omvang en schade ervan tot een minimum te beperken. Omdat de technische inrichting met veel aandacht strak is ingericht, is de inschatting dat de kans op een dergelijke aanval erg klein is. De kans is echter wel altijd aanwezig, omdat ook cybercriminaliteit zich continue door ontwikkelt. Op het moment dat er sprake zou zijn van een succesvolle ransomware aanval, zouden er kosten moeten worden gemaakt om snel de schade te herstellen. In hoog tempo zouden de servers opnieuw moeten worden opgebouwd en data (voor zover mogelijk) hersteld. Daarvoor zou dan een specialistisch extern bureau voor moeten worden ingeschakeld. De minimum-maximum kwantificering van dit risico is gebaseerd op de directe kosten die bij dergelijke inhuur komen kijken. Door voortschrijdend inzicht is het minimumbedrag en de kans gestegen ten opzichte van het vorige risicoprofiel. Datalekken zijn een onderdeel van de reguliere bedrijfsvoering en hebben in de regel een beperkte omvang. Er worden continu beheersmaatregelen geïmplementeerd op basis van en vooruitlopend op de ontwikkelingen in de cybercriminaliteit.
R100
14,50%
BUIG - Negatief saldo inkomsten-uitgaven bijstand
€ 0
€ 2.200.000
40%
In de jaren 2015 tot en met 2018 was het budget voor de BUIG (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten) ontoereikend en is gebruik gemaakt van de landelijke vangnetregeling. Voor de jaren vanaf 2019 zijn de lasten hoger dan het ontvangen BUIG budget, maar voldoen we niet aan de voorwaarden van de vangnetregeling. De landelijke vangnetregeling betreft een getrapte vergoeding, waarbij tekorten deels worden gecompenseerd door het Rijk. Door de landelijke vangnetregeling wordt het tekort voor Hilversum afhankelijk van de hoogte van het landelijke BUIG-budget (macrobudget). Voor Hilversum geldt dat het tekort BUIG door de vangnetregeling niet hoger zal zijn dan rond de €3 miljoen. In de meerjarenraming gaan we uit van een structureel tekort van € 0,8. Hieruit blijkt dat de gemeente Hilversum op begrotingsbasis ook voor de jaren 2023 en verder niet in aanmerking zal komen voor de vangnetregeling. In de begroting 2023 is het maximale risico ten aanzien van de BUIG € 2,2 miljoen (verschil tussen het begrote tekort en het gemaximaliseerde tekort). Om dit risico te beheersen wordt ingezet op het stimuleren van de uitstroom en het zoveel als mogelijk beperken van de instroom. We doen dit o.a. op basis van het nieuwe beleidsplan Focus op Werk en de regionale arbeidsmarktanalyses van het UWV. Op basis van de resultaten 2019 en begin 2020 waren we hierin succesvol. Als gevolg van de Covid-19 maatregelen is de instroom echter aanzienlijk gestegen. Dit heeft in 2022 geresulteerd in een nadeel. Daarnaast bestaat het risico dat het macrobudget in de toekomst voor ons nadelig wordt aangepast. Vooralsnog is het onduidelijk hoe het macrobudget zich voor de gemeente Hilversum meerjarig zal ontwikkelen. Het macrobudget beweegt voor Hilversum mee met de gemiddelde landelijke ontwikkelingen. Dit betekent dat er budgettaire ruimte ontstaat zodra Hilversum het beter doet dan het landelijk gemiddelde. Als Hilversum het slechter doet dan het landelijk gemiddelde leidt dit tot een tekort. Dit laatste is het geval in 2022. Door de stijgende lasten en onzekere inkomsten bestaat het risico dat de begroting onvoldoende middelen biedt voor de uitvoering van de BUIG. Wij schatten in dat dit risico de komende jaren aanwezig blijft en de kans van voordoen op 40%.
R206
10,87%
Ontwikkelingen in de Grex (geconsolideerd risico)
€ 0
€ 5.000.000
20%
Risico’s die betrekking hebben op de ontwikkeling van (potentiële en bestaande) Grex-en zijn in dit geconsolideerde risico opgenomen. De risico’s voor de grexen Anna's Hoeve Bouwplan en het Stationsgebied staan toegelicht in het MPG en worden financieel in dit geconsolideerde risico opgenomen ten behoeve van de berekening van het weerstandsvermogen. De financiële verwachtingen staan vermeld in de paragraaf Grondbeleid waarbij rekening is gehouden met de onderliggende risico's. Hieronder worden enkel risico's toegelicht die in de toekomst mogelijk onder een Grex kan komen te vallen en de GEM Crailo. Risicomanagement vormt een vast onderdeel van projectcontrol en de ontwikkelingen worden structureel gemonitord. Ten opzichte van het vorige risicoprofiel (t.t.v. Jaarstukken 2021) zijn stappen gezet in de vertaling van de risico’s vanuit projectcontrol naar het weerstandsvermogen. De kwantificering van dit risico is om die reden verhoogd in dit nieuwe risicoprofiel. Sloop voormalig UWV De vernieuwing van het Stationsplein is in gang gezet met de sloop (in 2018) van het voormalig UWV pand aan het Stationsplein 25. De sloopkosten zijn uitgekomen op € 843.000 en zijn in het investeringsprogramma opgenomen. Op deze wijze kan de gemeente Hilversum, als te zijner tijd een grondexploitatie (Grex) wordt geopend voor de ontwikkeling van de grond, het krediet bij de Grex betrekken. Hiervoor geldt dat binnen 5 jaar nadat de investering is geactiveerd, een Grex moet zijn geopend (uiterlijk in 2023). Komt het niet binnen 5 jaar tot een Grex, dan dient de investering volgens de regels van het BBV in één keer te worden afgeschreven. In het najaar van 2022 wordt het nieuwe voorstel bestemmingsplan Stationsgebied door de raad behandeld. De kans dat uiterlijk in 2023 een GREX geopend wordt, ligt daarom nog in de lijn der verwachting. Totdat het besluitvormingsproces voltooid is, blijft dit risico wel bestaan. GEM Crailo De gemeente Hilversum heeft samen met de gemeenten Gooise Meren en Laren de gebiedsontwikkeling Crailo op zich genomen. De gemeenten hebben hiervoor een grondexploitatiemaatschappij (GEM) opgericht. De gemeente Hilversum staat voor 45% (€ 9 miljoen) borg voor de door GEM Crailo BV bij de BNG aangetrokken kredietfaciliteit, aangetrokken ter overbrugging van de zogenaamde "badkuipkosten". Bij ontwikkeling van een gebied gaan de kosten altijd voor de baat uit. Het risico op het aanspreken van de borgstelling door de BNG wordt als minimaal (1%) ingeschat.
R261
9,84%
Verhoging energielasten gemeente Hilversum
€ 300.000
€ 900.000
50%
De energiemarkt is momenteel erg bewegelijk en de energieprijzen zijn het afgelopen jaar explosief gestegen ten opzichte van 2021. Daarnaast heeft Hilversum, net als vele andere gemeenten, een nieuw gascontract af moeten sluiten vanwege het feit dat wij geen zaken meer mochten doen met aan Rusland gelieerde partijen. Het afsluiten van een nieuw contract heeft ook geleid tot hogere energietarieven. De tarieven zijn voor een langere periode vastgesteld. Met deze hogere tarieven is nog geen rekening gehouden in de begroting 2023 en verdere jaren. De minister van Energie heeft toegezegd dat gemeenten die zijn overgestapt van energieleverancier vanwege Russische sancties worden gecompenseerd. Op welke wijze deze compensatie plaatsvindt en de bijbehorende omvang van de compensatie is nog niet bekend.
R103
7,31%
Tegenvallende uitkering gemeentefonds (AU)
€ 0
€ 1.800.000
25%
De hoogte van de algemene uitkering uit het gemeentefonds is afhankelijk van de Rijksuitgaven. Dit gaat op basis van het principe “samen de trap op en af”, het 'accres' genaamd. Meer Rijksuitgaven betekent meer geld voor het gemeentefonds, minder Rijksuitgaven betekent minder geld voor het gemeentefonds. Het volume accres is t/m 2025 vastgezet en wijzigt niet meer behoudens eventuele prijscompensaties. Daarnaast zijn er nog algemene mutaties op basis van de wijzigingen van de Hilversumse aantallen van de verdeelmaatstaven, die de basis vormen van de verdeling van het gemeentefonds (aantallen inwoners, woonruimten, bijstandsontvangers, leerlingaantallen etc.). Ook deze kunnen ertoe leiden dat Hilversum meer of minder geld uit het gemeentefonds ontvangt. Bijvoorbeeld: het inwonertal van Hilversum groeit. Dit heeft een gunstige uitwerking op de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De Algemene uitkering bestaat voor een bedrag van ongeveer € 21,7 miljoen uit Integratie- en Decentralisatie uitkeringen. Het overige bedrag van € 180 miljoen is te beschouwen als het klassieke deel van de algemene uitkering. Een afwijking van 1% is € 1,8 miljoen. Op dit moment zijn er onzekerheden rondom de ontwikkeling van de algemene uitkering: - Ravijn 2026; In 2026 komt de opschalingskorting weer terug en wordt het acrress verlaagd, de financiële ruimte in 2026 daalt daarmee sterk - Jeugdzorg; Alleen voor het jaar 2023 zijn extra middelen voor de Jeugdzorg toegekend. Onzekerheid blijft bestaan over de middelen na 2023 - Loon en Prijsontwikkeling; Niet alleen de reguliere exploitatie lasten stijgen, maar ook de investeringsprojecten worden duurder door de loon- en prijsontwikkelingen. Voor de jaren t/m 2026 zal er nog prijscompensatie worden verleend.
R184
6,68%
Het niet halen van taakstellende bezuinigingen Welzijn en Zorg
€ 0
€ 2.000.000
20%
In de afgelopen periode is invulling gegeven aan de diverse taakstellingen en zijn onderdelen afgeboekt. De taakstelling loopt in de meerjarige begroting op tot € 0,6 miljoen voor Jeugd en € 1,4 miljoen voor WMO. Inmiddels is zijn alle onderliggende maatregelen uitgewerkt. Zie voor de meest actuele uitwerkingen o.a. RIB 2022-49 "Voortgangsrapportage Naar een financieel gezond sociaal domein" Voorzichtigheidshalve wordt het totaal van de taakstellingen als maximumbedrag van dit risico aangehouden (€ 2 miljoen). Vooralsnog wordt de kans van optreden ingeschat op 20%. Afhankelijk van de invulling van de in te vullen taakstelling zou het kans percentage in een volgend risicoprofiel kunnen worden bijgesteld.
R99
6,59%
Meer gebruik van voorzieningen WMO
€ 250.000
€ 750.000
40%
De gemeente heeft de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de regelingen behorende bij de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Deze regelingen hebben een open-einde-karakter. De rekeningcijfers kunnen als gevolg van diverse onzekerheden in positieve, maar ook in negatieve zin afwijken van de begroting. De belangrijkste onzekerheden hebben betrekking op de te verwachten normale instroom en/of uitstroom. Bij verder gelijke omstandigheden wordt op termijn een groeiend beroep op de individuele voorzieningen verwacht, omdat op basis van demografische ontwikkeling steeds meer ouderen te verwachten zijn en omdat ouderen steeds langer zelfstandig thuis zullen blijven wonen. Vooruitkijkend zien wij voor de komende jaren de volgende risico’s: • Prijsontwikkelingen. Diverse contracten met zorgaanbieders houden de mogelijkheid van (jaarlijkse) prijsindexering open. Deze contractuele indexaties zijn vaak afhankelijk van landelijk bepaalde indices en kunnen afwijken van de in de begroting gehanteerde prijsindexering. • Stijging van de vraag door bijvoorbeeld de groei van het aantal inwoners of andere demografische ontwikkelingen. Ook voor de komende jaren wordt verwacht dat het aantal inwoners zal stijgen. • Met de invoering van een gemaximaliseerde eigen bijdrage – onafhankelijk van het zorggebruik, inkomen en vermogen – via het zogeheten "abonnementstarief" heeft het Rijk het doel gehad stapeling van eigen bijdragen bij een huishouden te voorkomen. Als gevolg van deze (voor veel mensen) verlaging van de eigen bijdrage hebben zich vanaf 2019 meer mensen bij het Sociaal Plein gemeld, waardoor de afhandelings- en zorgkosten zijn gestegen. Na een eerste sterke stijging direct na invoering lijkt een stabiele lichte groei waarneembaar. Daardoor lijken de kosten WMO beter beheersbaar/voorspelbaar te worden. • Het uitvoeringsplan ‘ontmoeten en ondersteuning in de wijken’ en ook de “Agenda WMO-welzijn in de wijk 2019-2021” veronderstellen o.a. dat de vraag naar individuele (duurdere) zorg via het Sociaal Plein zal dalen doordat meer burgers gebruik zullen gaan maken van de uit te breiden algemene voorzieningen (basisvoorziening begeleiding). De kans bestaat dat deze verschuiving zich later of anders voordoet dan nu verondersteld. Maar zelfs als de verschuiving plaatsvindt, kan het zijn dat de Wmo-uitgaven blijven stijgen door de eerder genoemde autonome groei. Bovenstaande risico’s zijn niet te splitsen in afzonderlijke componenten omdat het niet mogelijk is de gevolgen die zich gezamenlijk (kunnen) voordoen afzonderlijk te herkennen of inzichtelijk te maken.
R98
4,92%
Meer gebruik van voorziening Jeugdzorg
€ 0
€ 750.000
40%
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de regelingen behorende bij de Jeugdwet. Deze regelingen hebben een open-einde-karakter. Rekeningcijfers kunnen als gevolg van diverse onzekerheden in positieve, maar ook in negatieve zin afwijken van de begrotingsramingen. Vooruitkijkend zien wij voor de komende jaren de volgende risico’s: - Prijsontwikkelingen. Diverse contracten met zorgaanbieders houden de mogelijkheid van (jaarlijkse) prijsindexering open. Deze contractuele indexaties zijn vaak afhankelijk van landelijk bepaalde indices en kunnen afwijken van de in de begroting gehanteerde prijsindexering. - Stijging van de vraag door bijvoorbeeld de groei van het aantal inwoners of andere demografische ontwikkelingen. Ook voor de komende jaren wordt verwacht dat het aantal inwoners zal stijgen. - De toegang tot de jeugdzorg loopt niet alleen via het Sociaal Plein, maar ook via gemachtigde verwijzers zoals huisartsen, jeugdartsen, medisch specialisten en gecertificeerde instellingen, waardoor er minder grip is op de kosten van deze zorg. - De afgelopen periode is er veel te doen rondom de uitvoering van de jeugd wet. Wachtlijsten GGZ, regionale aanpak etc. Afhankelijk van de maatregelen die het rijk gaat voorschrijven kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van de lasten. - De wettelijke grondslag van het woonplaatsbeginsel is met ingang van 1 januari 2022 gewijzigd. Dit zorgt ervoor dat het aantal jeugdigen waar Hilversum verantwoordelijk voor is per saldo met circa 25 stijgt. In de nota “Visie & Agenda Jeugdhulp 2019-2021” hebben wij aangegeven het belangrijk te vinden te investeren in jeugdhulp en dan vooral in de preventieve en voorliggende voorzieningen sfeer.
Hierdoor beperken we hopelijk een verdere stijging van de uitgaven. Bovenstaande risico’s zijn niet te splitsen in afzonderlijke componenten omdat het niet mogelijk is de gevolgen die zich gezamenlijk (kunnen) voordoen afzonderlijk te herkennen of inzichtelijk te maken.R262
3,46%
Aanbestedingen publiekszaken (archief en parkeren)
€ 100.000
€ 200.000
70%
Jaarlijks wordt het meerjarige investeringsprogrammering geactualiseerd. Het in 2022 geactualiseerde investeringsprogramma maakt onderdeel uit van de programmabegroting 2023. In dit investeringsprogramma is een saldo opgenomen voor het aanbestedingstraject rondom het archief en het aanbestedingstraject parkeren. Het in het investeringsprogramma opgenomen saldo is, mede gezien de forse stijging van de marktprijzen, mogelijk niet toereikend. Voor deze aanbestedingen in 2022/2023 is het nog onzeker welke investering een SaaS-oplossing wordt en welke niet en tegen welke contractprijs. De lasten voor SaaS-oplossingen worden niet geactiveerd en dienen direct te worden betrokken in de lopende exploitatie. Afhankelijk van de marktprijzen en de aanbestedingskeuze kan dit leiden tot een bijstelling van de meerjarenbegroting. Bij de voorjaarsnota 2023 vindt een verdere uitwerking plaats.
R243
3,28%
Het niet halen van taakstellende bezuinigingen Onderwijs, Werk en participatie
€ 0
€ 500.000
40%
In de meerjarenraming 2023 is een structurele taakstelling opgenomen die oploopt tot € 0,9 miljoen: - Minima: € 0,1 miljoen - Onderwijs: € 0,3 miljoen - Bewindsvoering: € 0,5 miljoen Van deze taakstelling zijn minima en onderwijs reeds uitgewerkt en voor de jaren 2020 en 2021 gerealiseerd. Derhalve resteert de taakstelling inzake bewindsvoering. Ten grondslag van deze taakstelling ligt de veronderstelling dat het verbeterde beleid schuldhulpverlening de lasten bewindsvoering naar beneden brengt. Uit nieuwe inzichten blijken deze uitgaven echter minder variabel. De taakstelling loopt op naar € 0,5 miljoen in 2024. Tot en met 2022 is het mogelijk gebleken de taakstelling op te vangen binnen de bestaande minimabudgetten. Voorzichtigheidshalve wordt het totaal van de resterende taakstellingen als maximumbedrag van dit risico aangehouden (€ 0,5 miljoen). Vooralsnog wordt de kans van optreden ingeschat op 40%. Afhankelijk van de mate van realisatie zou het kans percentage in een volgend risicoprofiel kunnen worden bijgesteld.
R257
2,87%
Minder inkomsten lokale belastingen - uitstel betaaltermijnen en faillissementen
€ 200.000
€ 500.000
25%
Vanaf de start van de coronacrisis is voorzien dat economische schade bij burgers en bedrijven kan ontstaan door het wegvallen inkomsten. In 2022 is gebleken dat de gevolgen van de coronacrisis nog minimaal zijn deze binnen de bestaande begrote voorziening dubieuze debiteuren passen. De verwachting is echter dat het na-ijlende effect van de coronacrisis pas de komende jaren op de inkomsten van de gemeentelijke belastingen zal optreden. De gemeente monitort de ontwikkelingen wat betreft betalingsachterstanden van gemeentelijke belastingen zodat snel gesignaleerd kan worden wanneer het risico op begint te treden.
R218
2,34%
Projectenkalender informatiemanagement staat onder druk
€ 0
€ 350.000
50%
De druk op de projectenkalender in de informatiemanagement keten (I-keten) neemt toe. Projecten in deze I-keten zijn projecten met een groot ICT en/of proces component. De toenemende druk in combinatie met capaciteitsuitdagingen leidt tot uitstel van projecten. Het uitstel van projecten kan mede door de hoge inflatie en stijgende prijzen leiden tot aanvullende financiële lasten. Daarnaast zijn in de meerjarenbegroting, specifiek voor deze I-keten, taakstellende bezuinigingen opgenomen. Deze reeds opgenomen taakstellende bezuinigingen kunnen mogelijk niet in de gestelde termijn gehaald worden door bovengenoemde redenen.
R265
1,78%
Achterstallige huur Frans Halslaan 57A wordt mogelijk niet (volledig) ontvangen
€ 0
€ 430.000
25%
De Stichting Primair Onderwijs Hilversum (STIP) maakt al vele jaren gebruik van het schoolgebouw aan de Frans Halslaan 57A dat door de gemeente gehuurd wordt. Op basis van de leerlingenaantallen had STIP met ingang van schooljaar 2017/2018 geen recht meer op deze locatie. Om deze reden was de gemeente voornemens de onderhavige huurovereenkomst op te zeggen. In 2016 heeft de vorige bestuurder van STIP de gemeente uitdrukkelijk verzocht om deze locatie aan te houden en deze blijven te gebruiken voor International Primary School (IPS) Hilversum. De huur die de gemeente aan de verhuurder betaalt, zou door STIP aan de gemeente worden vergoed. In eerste instantie zou STIP deze huurovereenkomst van de gemeente overnemen door middel van een in de plaats stelling. De verhuurder ging akkoord met deze in de plaats stelling. Dit zou hebben geleid tot een rechtstreekse huurrelatie met de eigenaar. In de zelfde periode zijn STIP en de gemeente een onderzoek gestart naar een alternatieve locatie voor de bestaande drie IPS-vestigingen. Dit leidde tot de verwachting dat de IPS op korte termijn elders zou worden gehuisvest. Daardoor is de gemeente huurder gebleven en zou STIP de huur aan de gemeente betalen. Over de periode van september 2017 tot en met maart 2022 zijn de leerlingenaantallen van STIP niet zodanig zijn gestegen dat een uitbreiding van de onderwijscapaciteit voor STIP noodzakelijk was. Daardoor heeft STIP ook geen recht op vergoeding van de kosten van het gebruik van de Frans Halslaan 57A. In de jaarstukken 2021 stond een post nog te ontvangen huur voor deze locatie van € 350.154. De voor 2022 begrote huur voor dit pand bedraagt € 80.000. De verhuurder heeft aangegeven de verhuur per 31/12/2022 te zullen beëindigen. De totale omvang van dit risico komt daarmee uit op afgerond € 430.000. Ondanks dat dit de afgelopen jaren meerdere keren is besproken met het bestuur van STIP en de achterstallige huurbedragen vanaf 2017 in december 2021 aan STIP in rekening zijn gebracht, is het onzeker of deze posten daadwerkelijk van STIP zullen worden ontvangen. Begin dit jaar is deze situatie opnieuw besproken met het bestuur van STIP. De kans dat de achterstallige huur niet volledig zal worden voldaan wordt ingeschat op 25%.
R205
1,65%
Verbonden partijen (geconsolideerd risico)
€ 0
€ 500.000
30%
De gemeente Hilversum heeft verschillende betrekkingen met een diversiteit aan Verbonden Partijen. Als externe partij is het voor de gemeente moeilijk om invloed uit te oefenen op risico's van Verbonden Partijen. Er is bijvoorbeeld vaak sprake van een risico inzake het al dan niet toereikend zijn van de begroting van een Verbonden Partij met mogelijk meerkosten in de bijdrage van de gemeente tot gevolg. Door de risico's echter scherp te houden, blijven we op de hoogte van actuele ontwikkelingen en kunnen we tijdig en concreet het gesprek aangaan met de betreffende partij. De individuele risico's per verbonden partij worden gegroepeerd en als geheel beoordeeld in dit geconsolideerde risico. Ten opzichte van het vorige risicoprofiel (ten tijde van de jaarstukken 2022) zijn de tien onderliggende risico's nagenoeg gelijk gebleven. Ze hebben allemaal een kleine kans van optreden (1-25%). De kwantificering van dit geconsolideerde risico is daarom ook ongewijzigd ten opzichte van het vorige risicoprofiel."
R197
1,15%
Vertraging invoering Omgevingswet - extra inspanning met minder effectiviteit
€ 80.000
€ 200.000
25%
Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. De verwachte invoeringsdatum is 1 januari 2023. De nieuwe Omgevingswet brengt de volgende risico's met zich mee: 1) Tijdige aansluiting op digitale stelsel. Dit risico is inmiddels klein. Voor de koppelingen DSO zijn contracten met softwareleveranciers aangegaan. 2) Onduidelijkheid verplichte overdracht taken omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek zoals bijv. milieu toezicht. Dit zou ertoe kunnen leiden dat medewerkers naar een andere organisatie gaan of andere werkzaamheden krijgen. Risico wordt klein ingeschat. 3) Extra inhuur medewerkers dan wel medewerkers met andere vaardigheden. Dit is een reëel risico. In de kwantificering is bij het maximumbedrag uitgegaan van 2 medewerkers à € 200.000 totaal. 4) Extra kosten i.v.m. opstellen omgevingsvisie Hilversum 2040. 5) Afhankelijk van de besluitvorming omtrent eventueel vergunningvrij bouwen, kan er sprake zijn van een lagere legesopbrengst. Het bedrag is nu nog niet te kwantificeren en zodoende niet in de kwantificering van dit risico opgenomen. Actualisatie na peildatum: na het opstellen van dit risicoprofiel is besloten € 50.000 hiervoor op te nemen in de begroting 2023. Dit dient als eerste dekking voor het mogelijk optreden van het risico. De kwantificering van dit risico is daardoor niet meer actueel. In het volgende risicoprofiel (bij de jaarstukken 2022) wordt het (rest)risico opnieuw beoordeeld en de kwantificering geactualiseerd.
R97
1,14%
Extra uitgaven t.b.v. het Integraal Huisvestingsplan (IHP) Onderwijs
€ 0
€ 275.000
25%
Voor de sturing op de financiën en risico’s van onderwijshuisvesting wordt gewerkt met een investeringsplafond en een algemeen investeringskrediet onderwijs. Deze systematiek biedt de mogelijkheid om voorzieningen in de onderwijshuisvesting boven dit investeringsplafond af te wijzen en risico’s op te vangen met eerdere overschotten uit het algemeen investeringskrediet onderwijs. Daarmee zijn maatregelen genomen om binnen het investeringskrediet te blijven. In mei 2020 heeft de gemeenteraad het door gemeente en schoolbesturen opgesteld integraal huisvestingsplan (IHP) voor het onderwijs vastgesteld. Het IHP is opgesteld voor een periode van 16 jaar. In die periode kan van alles gebeuren, wat nu nog niet wordt voorzien. Onzekerheden zijn groei en krimp van scholen in het algemeen en specifiek de wetswijziging rond uren bewegingsonderwijs. Daarnaast zijn er risico’s zoals bijvoorbeeld asbestsanering, complexe inpassing van nieuwe schoolgebouwen door gebrek aan ruimte (bijvoorbeeld door combineren school en woningen/kantoren), gewijzigd onderwijsbeleid, grondaankoop en extra tijdelijke huisvesting/gymvoorziening als gevolg van vertraging. Een ander risico zijn de groeiende ambities in het kader van duurzaamheid dat mogelijk een grotere investering vraagt. Daarnaast wordt onderzocht of de gemeentelijke bijdrage de exploitatielasten van de gymlocatie, van het basisonderwijs, dekt. Het grootste risico betreft de marktomstandigheden in de bouw. De afgelopen jaren is er sprake van een ongunstige markt voor opdrachtgevers. De effecten hiervan worden meegenomen in de raming van de projecten in het IHP. In het IHP staan per opgave verschillende oplossingsrichtingen beschreven. Financieel is gekozen voor de minimale variant, wat het totaal is van alle goedkoopste oplossingen per school. Dit zijn oplossingen op hoofdlijnen. Wanneer de uitvoering start, wordt onderzocht wat op dat moment de beste oplossing is waarbij de minimale variant i.i.g. het uitgangspunt is. Het kan voorkomen dat toch de duurste oplossing de best uitvoerbare oplossing is. Tegenover deze negatieve risico’s bestaat een aantal zaken die kunnen leiden tot lagere rente en afschrijving. De lastigste te ramen is ‘vertraging’. Immers, er zal dan later rente en afschrijving in de exploitatie worden opgenomen. Bovenstaande is vertaald naar een risicobedrag ter grootte van € 275.000 aan kapitaallasten, welke is berekend op basis van een kwart van het investeringsrisico tussen de duurste en de goedkoopste oplossingen. We schatten de kans in op 25%.
R266
0,99%
Tijdelijke onderbreking van het primaire proces vanwege calamiteiten in de digitale of fysieke omgeving (< 1 werkdag de werkomgeving niet beschikbaar)
€ 0
€ 200.000
30%
Kortdurende onderbreking van het primaire proces waarbij de digitale of fysieke omgeving niet beschikbaar is. Het is nodig om per proceseigenaar een businesscontinuïteitsplannen te maken voor het proces waarvoor de eigenaar eindverantwoordelijk is. Daarna is afstemming met de brede gemeentelijke organisatie gewenst. Daarnaast zijn de digitale vaardigheden van een deel van onze collega's ondermaats met als gevolg dat mensen onvoldoende bewust zijn van bijvoorbeeld phisingmailing. De impact van het risico is zeer situatie afhankelijk en laat zich moeilijk voorspellen.
6.3 Verantwoordingsinformatie over de specifieke uitkeringen (SiSa)