Gemeenschappelijke regeling
Regio Gooi en Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling
Regio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
In 2022 behandelden de gemeenteraden een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling (Hilversum 2 februari 2022). Deze is per 1 maart 2022 in werking getreden. Behalve de uittreding van Weesp zijn er ook enkele technische wijzigingen doorgevoerd. Op basis van die regeling heeft ieder lid een gelijke stem. Dit betekent dat Hilversum dan 17% van de stemmen (1 van de 6) heeft. Een andere bepaling in de gemeenschappelijke regeling is de positie van de voorzitter. Aan het algemeen bestuur wordt een onafhankelijk voorzitter toegevoegd: de burgemeester van de grootste gemeente. Dat betekent dat burgemeester Van den Top voorzitter is. Als lid namens Hilversum is wethouder Van Hunnik lid van het algemeen bestuur. Verder wordt het algemeen bestuur uitgebreid met een lid namens de gemeente Eemnes wanneer het onderwerpen betreft die Eemnes aangaat. In dat geval heeft Eemnes ook een gelijke stem, en is het aandeel van Hilversum 14%.
Partners
Gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren en op specifieke taken ook gemeente Eemnes.
Doel en openbaar belang
In de gemeenschappelijke regeling is het doel als volgt: Doel is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio GV opgedragen taken doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van de betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 39,8 mln
€ 40,2 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 930.000 voordeel na mutatie reserves (€ 2,3 mln voordeel vóór mutaties reserves)
€ 6,8 mln voordeel na mutaties reserves (en voor bestedingsvoorstellen)
Toelichting
Het financieel resultaat 2022 is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2022 van eind maart 2023. Het resultaat 2022 (€ 6,8 mln voordeel) bestaat uit € 5,9 mln voordeel op de centrumtaken (m.n. een vrijval van eerder opgenomen verplichtingen bij Bescherming en Opvang), € 1,1 mln voordeel bij de GAD en € 0,2 mln nadeel bij de overige bedrijfsonderdelen. Na verrekeningen op diverse reserves bedraagt het te verdelen resultaat € 7,1 mln. Hiervoor zal de Regio GV een bestedingsvoorstel om een zienswijze aan de gemeenteraden voorleggen; in september 2023 stelt het AB het bestedingsvoorstel vast.
Het financieel resultaat 2021 is gebaseerd op de jaarstukken 2021. Het resultaat 2021 (€ 930.000 voordeel) bestaat uit € 0,1 mln verlies bij de GAD en ruim € 1 mln voordeel bij de overige bedrijfsonderdelen.De bijdragen 2021 en 2022 zijn gebaseerd op de begrotingen 2021 en 2022 en bestaat uit € 15,8 mln (2022: € 18,9 mln) aan gemeentelijke bijdrage en het doorbetalen van € 24,0 mln (2022: € 21,3 mln) aan middelen die Hilversum als centrumgemeente ontvangt. Van de € 15,8 mln (2022: € 18,9 mln) gemeentelijke bijdrage is € 8,9 mln (2022: € 9,9 mln) voor de GAD.
De realisatie 2022 van de Regio GV bedraagt circa € 118 mln (realisatie 2021: € 123 mln).
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 13,7 mln
€ 21,9 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 63,8 mln
€ 51,4 mln
Toelichting
De cijfers 2021 en 2022 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2022 van eind maart 2023.
Het EV 2021 bestaat uit: resultaat: € 0,9 mln (2022: € 6,8 mln) , algemene reserve: € 1,2 mln (2022: € 1,2 mln) , bestemmingsreserves: € 11,6 mln (2022: € 13,9 mln).
Het VV 2021 bestaat uit: lang VV: € 36,5 mln (2022: € 33,2 mln), voorzieningen: € 1,4 mln (2022: € 1,7 mln), overlopende passiva: € 20,0 mln (2022: € 11,7 mln), overig kort VV: € 5,9 mln (2022: € 4,8 mln) .Ontwikkelingen
De gemeenschappelijke regeling heeft een openbaar lichaam ingesteld als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De opheffing van de regeling en de ontbinding van het openbaar lichaam is geregeld in artikel 40 van de Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek). Hierin is bepaald dat bij opheffing een liquidatieplan vastgesteld wordt door het algemeen bestuur waarbij afspraken worden gemaakt over de vereffening van het vermogen. De verdeelsleutel van deze vereffening is gelijk aan de verdeelsleutel die is bepaald bij het aangaan van de diverse verplichtingen. In beginsel is dat op basis van het inwonersaantal. Deze zelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. Dat betekent dat in geval van schulden bij opheffing of tekorten bij de jaarrekening de gemeente Hilversum voor ongeveer 37 % aansprakelijk is).
Als gevolg van de herindeling met Amsterdam is de gemeente Weesp na 48 jaar geen eigenaar meer van de gemeenschappelijke regeling Regio Gooi en Vechtstreek. De Regio sloot in 2021 met Amsterdam dienstverleningsovereenkomsten voor de inzameling van huishoudelijk afval (3 jaar) en de regioconservator (4 jaar). Met deze overeenkomsten beogen Amsterdam en de Regio Gooi en Vechtstreek langdurig continuïteit van dienstverlening te realiseren voor inwoners uit Weesp. De overige taken en diensten van de Regio zijn per 1 januari 2022 of worden per 1 januari 2023 overgedragen aan de gemeente Amsterdam. De ontvangen uittreedsom (€ 4,1 mln) zal de Regio GV gebruiken ter dekking van de tijdelijke frictiekosten.
Risico's
De Regio Gooi en Vechtstreek geeft in de concept-programmabegroting 2024 aan dat tegenover het risicoprofiel van ruim € 1,9 mln een weerstandscapaciteit van ruim € 1,2 mln staat. De daaruit voortvloeiende ratio is met 0,62 onvoldoende te noemen (1=voldoende). Als grootste risico's benoemt de Regio GV de ontwikkeling van de lonen en prijzen samen ruim € 800.000, en diverse risico's bij de GAD € 430.000.
Programma
4. Bestuur
Website
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum maakt deel uit van en is voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 6 stemmen in het algemeen bestuur.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
De taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidsregio zijn vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). In hoofdlijnen zijn dat conform artikel 10 Wvr:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en Bevolkingszorg;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR). De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 8,6 mln
€ 8,6 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 992.000 voordeel
€ 125.000 nadeel
Toelichting
Het financieel aandeel 2021 en 2022 is gebaseerd op de in 2021 en 2022 betaalde bedragen aan de Veiligheidsregio.
Het financieel resultaat 2021 is gebaseerd op de jaarstukken 2021 van de Veiligheidsregio. Het financieel resultaat 2022 is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2022.
Van de totale gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio draagt gemeente Hilversum circa 39% van de kosten. Voor 2021 bestaat dit uit de volgende bedragen: Algemene bijdrage voor de Veiligheidsregio € 8,1 mln (2022: € 8,1 mln), Bijdrage Bevolkingszorg € 131.000 (2022: € 137.000), Bijdrage huisvesting € 379.000 (2022: € 373.000).
Het totaal van de exploitatie 2021 (baten) bedraagt € 31,1 mln (2022: € 31,9 mln lasten).
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 3,8 mln
€ 4,8 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 33,1 mln
€ 30,2 mln
Toelichting
De cijfers per 31-12-2021 en 31-12-2022 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2022 van de Veiligheidsregio.
Ontwikkelingen
Verplichtend karakter (voorheen taakdifferentiatie): In december 2019 is een voorlopig besluit genomen in het Veiligheidsberaad om taakdifferentiatie tussen beroepsmedewerkers en vrijwilligers nader uit te werken. Daarbij gaat het er om dat objectief vastgesteld kan worden dat er verschil is tussen een vrijwilliger en een beroepsbrandweer. Te denken valt aan differentiatie in de zwaarte van de opleiding, het uitvoeren van specialismen, en de belasting in tijd en beschikbaarheid. In de eerste helft van 2023 zal meer duidelijkheid komen over de financiële gevolgen van het verplichtend karakter en de bijbehorende financiële dekking.
Risico's
De verdeelsleutel van de gemeentelijke bijdragen is geregeld in artikel 32 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek 2016. Vervolgens bepaalt artikel 35 van deze regeling dat bij (gedeeltelijke) opheffing het algemeen bestuur een verdeling opstelt. Opheffing van dit wettelijk verplichte openbaar lichaam kan alleen door de rijkswetgever geïnitieerd worden. Als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdragen wordt dezelfde verhouding toegepast als bij de algemene uitkering uit het gemeentefonds aan de individuele gemeenten voor openbare orde en veiligheid voor brandweer en rampenbestrijding opgenomen bedragen. Dezelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. De deelnemende gemeenten dragen in een eventueel tekort bij op basis van het aantal inwoners. In geval van tekorten bij de jaarrekening is de gemeente Hilversum voor zo’n 42% aansprakelijk.
In de jaarstukken 2022 geeft de Veiligheidsregio aan dat zowel de weerstandscapaciteit als het risicoprofiel beide uitkomen op € 1,5 mln en daarmee de ratio van het weerstandsvermogen 1,0 bedraagt. Het grootste risico zou zijn: Verplichtend karakter brandweerpersoneel (voorheen taakdifferentiatie brandweerpersoneel). In december 2019 is een voorlopig besluit genomen in het Veiligheidsberaad om taakdifferentiatie tussen beroeps en vrijwilligers nader uit te werken. Daarbij gaat het er om dat er objectief vastgesteld kan worden dat er verschil is tussen een vrijwilliger en beroeps. In de eerste helft van 2023 zal er meer duidelijkheid komen in de gevolgen van taakdifferentiatie. De VRGV heeft geen invloed op het vervolgtraject dat gelopen wordt met de betrokken partijen (werkgevers, werknemers en het ministerie van Justitie en Veiligheid).
Het financiële risico is voor het gehele land fors, maar met name voor de veiligheidsregio’s die voor een groot deel drijven op vrijwilligheid. Gelet op de eerste aannames blijkt dat er bij de VRGV een minimaal risico is van € 2 mln per jaar. Het standpunt van de veiligheidsregio’s is dat de extra kosten door taakdifferentiatie volledig door het ministerie van Justitie en Veiligheid gecompenseerd moeten worden. Doordat de verdeling van de rijksmiddelen op dit moment ongewis is loopt de VRGV een financieel risico. We gaan ervan uit dat vanaf 2023 invulling aan taakdifferentiatie zal worden gegeven. Het financieel risico schatten we in op 30% van de extra kosten. Over 2 jaar gerekend is het financieel risico € 1,2 mln.Programma
4. Bestuur
Website
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Namens Hilversum zit portefeuillehouder Heller in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep worden op basis van het voortschrijdend tienjaars-gemiddelde aandeel van de deelnemende gemeenten in het aantal SW-medewerkers bij Tomingroep de onderstaande zaken bepaald:
-het aandeel in het eigen vermogen;
-een eventuele dividenduitkering of verliescompensatie;
-de stemverhouding in bestuursvergaderingen van het Schap.
Voor Hilversum is het voor 2022 vastgestelde aandeel 32,3 % (vastgesteld door AB Tomin op 9 maart 2022).Partners
De gemeenten Almere, Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
Het Werkvoorzieningsschap voert namens de deelnemende gemeenten taken uit in het kader van de ‘oude’ Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 6,7 mln
€ 6,5 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 1,3 mln winst
€ 1,7 mln winst
Toelichting
Het financieel belang is de jaarlijkse rijksbijdrage Wsw die Hilversum via de algemene uitkering ontvangt en doorsluist naar het werkvoorzieningsschap. Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de SW-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk boekjaar minimaal € 0.
In 2021: positief resultaat € 1,3 mln, geen garantietoekenning BV
In 2022: positief resultaat € 1,7 mln, geen garantietoekenning BVDe BV kent echter een negatief resultaat van € 2,3 mln in 2022; om dit te dekken wordt het eigen vermogen van de BV aangesproken. Het eigen vermogen van de BV daalde van € 11,6 mln in 2021 naar € 9,3 mln in 2022. De verwachting is dat deze daling zal doorzetten waardoor in 2024 een negatief eigen vermogen ontstaat van -/- € 1,0 mln. Geconsolideerd met het eigen vermogen van het Schap betekent dit een daling van het eigen vermogen van € 17,1 mln in 2021 naar € 16,5 mln in 2022. De verwachting is dat deze daling door gaat zetten in de aankomende jaren.
Het financieel belang van Hilversum in 2022 is 32,3% (2021: 30,9 %) is gebaseerd op het tienjaars voortschrijdende gemiddelde SW-aandeel, zoals dat door Algemeen Bestuur van Werkvoorzieningsschap Tomingroep is vastgesteld. Het financieel belang in 2021 en 2022 is gebaseerd op de in de hilversumse jaarstukken 2021 en 2022 verwerkte boekingen.
Het resultaat van de verbonden partij 2021 is gebaseerd op de jaarstukken 2021 van werkvoorzieningsschap Tomingroep. Het resultaat van de verbonden partij 2022 is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2022.
Dividend over 2020 te ontvangen in 2021 bedraagt € 0. Dividend over 2021 ontvangen in 2022 bedraagt € 0.
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 5,6 mln (incl. € 1,3 mln winst 2021)
€ 7,3 mln (incl. € 1,7 mln winst 2022)
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 6,3 mln
€ 4,5 mln
Toelichting
De cijfers 2021 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2021 van Werkvoorzieningsschap Tomingroep. De cijfers 2022 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2022 van Werkvoorzieningsschap Tomingroep.
Ontwikkelingen
De primaire taak van het Werkvoorzieningsschap is om zo goed mogelijk uitvoering te geven aan de sociale werkvoorziening (SW).
In 2015 (invoering Participatiewet) werd de toegang tot de Wsw afgesloten. Sindsdien neemt het zittend Wsw-bestand en dus ook de rijkssubsidie Wsw jaarlijks af. Uitvoering van de Wsw voor het zittend bestand is sindsdien duurder (door het ontbreken van schaalvoordelen) en inefficiënter (door het verlies van expertise in afbouwende SW-bedrijven). In 2015 besloten de gemeenten in het Werkvoorzieningsschap daarom om Tomingroep ook in te zetten als arbeidsontwikkelinstrument, naast haar primaire taak als uitvoerder van de SW. Dit bleek door uiteenlopend beleid van de deelnemende gemeenten niet eenvoudig en is daarom sinds 2017 teruggedraaid naar vrijwillige inkoop.
In juni 2019 werd besloten om eventueel dividend niet meer uit te keren aan de deelnemende gemeenten maar in te zetten voor nieuwe werkgelegenheidsprojecten (het Werkvoorzieningsschap is volgens de statuten daartoe bevoegd). Over boekjaar 2018 zou het in 2019 aan Hilversum uit te keren dividend afgerond € 76.000 hebben bedragen. Vanaf 2019 is er geen dividend gerealiseerd.
In de loop van de zomer van 2019 bleek dat Tomingroep BV (100% dochter van het Werkvoorzieningsschap) voor het eerst in tenminste 25 jaar, het jaar zou gaan afsluiten met een tekort van rond de € 2,3 mln. De oorzaak lag in een combinatie van incidentele en meer structurele zaken zoals vervanging van langdurig zieken, tegenvallers in de omzet, en veel extra inhuur van uitzendkrachten.
Naar aanleiding van de verliezen over 2019 is het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap Tomin in 2020 een verkenning gestart naar mogelijkheden om Tomin door te ontwikkelen tot arbeidsontwikkelbedrijf, dat toegerust is op de toekomst en waarbij de huidige bestuursopdracht (waarbij verliezen BV worden gecompenseerd door plaatsing P-wetters) wordt herzien. Medio 2021 zijn de uitkomsten van de verkenning met de raad gedeeld. Daarin staat dat de koersbepaling Tomin in de periode 2022-2025 een doorontwikkeling tot een werkleerbedrijf wordt. De tweede helft van 2021 is benut om een bedrijfsplan op te stellen voor de periode 2022-2025. Dit bedrijfsplan is intussen afgerond en wordt vanaf 2022, fasegewijs, geïmplementeerd.
Risico's
De gemeenten zetten de in de Algemene Uitkering ontvangen Wsw-bijdrage (rijkssubsidie Wsw) door naar het Schap. Doordat het Wsw-bestand afneemt, stijgen de kosten relatief door het ontbreken van schaalvoordelen. De strategienota ging uit van plaatsing P-wetters en groei van de onderneming. Dit is niet rendabel gebleken omdat P-wetters relatief duur zijn (zonder marktconforme begeleidingsvergoeding) en omdat voor het extra werk relatief dure inhuur ingezet moest worden. De nadelen konden worden opgevangen omdat de Tomingroep (in relatie tot andere SW-bedrijven in het land) een uitzonderlijk grote buffer had, namelijk het gezamenlijk eigen vermogen van het Schap en de BV. Het eigen vermogen loopt nu echter snel terug en is in 4 jaar tijd fors gedaald. De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers).
Programma
3. Werken
Website
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De wethouder met vergunningverlening en handhaving in portefeuille heeft zitting in het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV). De verdeling van de stemmen wordt bepaald aan de hand van de jaarcijfers van het voorafgaande jaar. Het stempercentage in 2022 was 4,02 (2021: 4,51%).
Partners
De provincies Flevoland en Noord-Holland, en de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Wijdemeren, Zeewolde.
Doel en openbaar belang
De OFGV verricht voor de gemeenteactiviteiten op het gebied van milieu. Dit zijn door het rijk verplichte zogenoemde basistaken en niet-verplichte zogenoemde plustaken. Waaronder het verlenen van omgevingsvergunningen milieu, afhandelen van meldingen en klachten, toezicht houden en handhaven. Verder kan de OFGV adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Ook verzorgt de OFGV de uitvoering van programma’s en projecten voor de deelnemers, waaronder het leveren van milieutechnische kennis en het uitvoeren van onderzoek en metingen. Tot slot helpt de OFGV mee bij de voorbereiding op de Omgevingswet.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 608.000
€ 605.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 570.000
€ 949.000
Toelichting
De cijfers 2021 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2021 van de OFGV. De cijfers 2022 zijn gebaseerd op de voorlopige jaarrekening 2022 (15-03-2023). In 2022 namen wij deel voor 4,02%.
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1,6 mln
€ 2,6 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 4,3 mln
€ 5,5 mln
Toelichting
De cijfers 2021 zijn gebaseerd de jaarstukken 2021 van de OFGV. De cijfers 2022 zijn gebaseerd op de voorlopige jaarrekening 2022 (15-03-2023).
Ontwikkelingen
De OFGV moet voldoen aan de kwaliteitscriteria en dat ook verantwoorden. Deze criteria zijn vastgelegd door alle deelnemers in hun Verordening VTH van 2016. Zij zijn bedoeld om de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (de VTH-taken) te professionaliseren en de kwaliteit in de organisatie te borgen. De kwaliteitscriteria hebben onder andere betrekking op de robuustheid van de organisatie, de professionaliteit van de medewerkers, en de kwaliteit van de uit te voeren taken. Uitvoering hiervan heeft de aandacht van Hilversum en de andere deelnemers. De OFGV heeft een instrument ontwikkeld om dit te monitoren.
Risico's
In de begroting 2023 noemt de OFGV onder andere de volgende risico's: indexering, Omgevingswet (digitale stelsel, omscholing, taakverandering), wegvallende overige opbrengsten, ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, omvang takenpakket, eisen aan de taakuitvoering en ziekteverzuim. De OFGV heeft een vrij beschikbare weerstandscapaciteit van € 725.000 en noemt een benodigde weerstandscapaciteit van € 785.000: de ratio komt daarmee op 0,92. Dit valt binnen de daarvoor afgesproken bandbreedte.
Programma
1. Wonen en leven
Website
Vennootschap of Coöperatie
GEM Crailo BV
Vennootschap of Coöperatie
GEM Crailo BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
GEM Crailo BV is opgericht op 1 mei 2018. De aandeelhouders zijn de gemeenten Hilversum (45%), Gooise Meren (45%) en Laren (10%). De wethouders Financiën vertegenwoordigen hun gemeente in de Algemene Vergadering van Aandeelhouder). De wethouders Ruimtelijke Ordening (in Hilversum de projectwethouder Crailo) vertegenwoordigen hun gemeente in het Bestuurlijk Overleg.
Partners
Gemeenten Gooise Meren en Laren.
Doel en openbaar belang
GEM Crailo BV heeft ten doel het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van plangebied Crailo voor woningbouw en bedrijvigheid en het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
Zie toelichting
Zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 1,4 mln
€ 0,4 mln
Toelichting
Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks geactualiseerd wordt. Begin 2023 is een financieel verslag over de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 beschikbaar gekomen: het resultaat na belastingen bedraagt € 0,4 mln in 2022. De kosten zijn in 2022 op totaalniveau binnen de begroting gebleven. Het resultaat is te verklaren door enkele mee- en tegenvallers zoals: hogere energiekosten, meevallers op het post duurzaamheid door de langere beroepsprocedure tegen het bestemmingsplan, en de volledige vergoeding voor de noodzakelijke uitgave met betrekking tot de opvang van de Oekraïense vluchtelingen in opdracht van de gemeente Gooise Meren. Hiernaast zijn enkele werkzaamheden uitgesteld naar het jaar 2023 door de opvang van Oekraïne in aantal panden van de Palmkazerne.
In de Jaarstukken 2022 is de meest actuele informatie over de GEM Crailo BV opgenomen. Op 22 maart 2023 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2022 van GEM Crailo BV vastgesteld. De verwachte looptijd van het project is tot en met 2031.
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1,4 mln
€ 1,8 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 47,7 mln
€ 50,7 mln
Toelichting
In de Jaarstukken 2022 is de meest actuele informatie over de GEM Crailo BV opgenomen. Deze is hieronder opgenomen. Het volgestorte aandelenkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000 per 31-12-2022. Het aandeel van Hilversum daarin is 45% (€ 450). GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 mln. Op 7 december 2022 is besloten om over te gaan tot een aanvullende kredietruimte van € 10 mln, teneinde vertraging in de uitvoering van de gebiedsontwikkeling (met name de gronduitgifte) tot een minimum te beperken. De gemeente Hilversum staat voor 45% borg (gemeente Gooise Meren voor 45% en gemeente Laren voor 10%). Het vreemd vermogen per 31-12-2022 bedroeg € 50,7 miljoen. Het resultaat 2022 van € 0,4 mln positief is opgenomen in het EV 2022.
Ontwikkelingen
In 2022 was de uitvoeringsfase in volle gang. In 2022 zijn veel activiteiten opgepakt omtrent sloop en sanering en het vaststellen van voorlopige en definitieve inrichtingsplannen voor de openbare ruimte. Daarnaast worden de eerste percelen uitgegeven ter ontwikkeling.
Verder zal GEM Crailo BV actief participeren in de ontwikkeling van de mobiliteitsvisie van de verkeersknoop A1. Vooral de verbetering van de bereikbaarheid van het OV-knooppunt van voetgangers en fietsers is een belangrijk onderwerp. Over de financiële effecten en/of de omvang daarvan voor GEM Crailo BV bestaat op dit moment nog geen inzicht.Risico's
Op 22 maart 2023 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2022 vastgesteld inclusief een risico- en gevoeligheidsanalyse. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de risico’s beschreven.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% van het stemrecht op de AVA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën.
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Doel en openbaar belang
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt. Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 276.000
€ 302.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 236 mln winst
€ 300 mln winst
Toelichting
Hilversum bezit 120.939 aandelen, op de balans gewaardeerd tegen € 274.000. Het dividend uit jaar T wordt in jaar T+1 begroot en verwerkt. In 2022 is een bedrag van € 275.741 aan dividend over 2021 ontvangen (begroot € 250.000). Over 2022 verwachten we in 2023 een dividend van € 302.347 te ontvangen. Daarnaast emitteert de BNG Bank leningen die beursgenoteerd zijn. Om die reden is de BNG Bank gehouden aan regels die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen (RvC). De gegevens 2021 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2021 van de BNG Bank. De gegevens 2022 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2022 van de BNG Bank.
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 5,1 mld
€ 4,6 mld
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 144 mld
€ 107 mld
Toelichting
De gegevens 2021 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2021 van de BNG Bank. De gegevens 2022 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2022 van de BNG Bank.
Ontwikkelingen
Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten vindt de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2023.
Risico's
Gering. De ratings van de BNG zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s, en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht in de AVA.
Partners
De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Doel en openbaar belang
Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 0
€ 0
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 19,4 mln winst
€ 8,2 mln winst
Toelichting
Hilversum bezit 89.569 aandelen Vitens, op de balans gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 89.569 (€ 1 per aandeel). Het dividend uit jaar T wordt in jaar T+1 begroot en verwerkt. In 2022 is een bedrag van € 0 aan dividend over 2021 ontvangen. In 2023 verwachten we € 0 aan dividend over 2022 te ontvangen. Vitens heeft de verwachting uitgesproken de komende jaren geen dividend uit te keren aan de aandeelhouders.
De cijfers zijn gebaseerd op het jaarverslag 2022 van Vitens. De ALV bespreekt de jaarrekening 2022 eind april 2023.
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 600,3 mln
€ 649,5 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 1.387,8 mln
€ 1.446,6 mln
Toelichting
De cijfers zijn gebaseerd op het jaarverslag 2022 van Vitens. De ALV bespreekt de jaarrekening 2022 waarschijnlijk eind april 2023.
Ontwikkelingen
Door de toenemende vraag naar drinkwater staat Vitens voor een 'enorme investeringsopgave'. Daarnaast mag Vitens conform de drinkwaterwet maar een beperkt rendement behalen hetgeen de winstgevendheid beperkt. Vitens zal daarom de komende jaren geen dividend uitkeren aan aandeelhouders.
Risico's
Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Hilversum is 1 van de 14 leden in de Algemene Leden Vergadering (ALV) en heeft daar 1 stem. Portefeuillehouder Bereikbaarheid en Parkeren neemt deel aan de ALV.
Partners
Gemeenten Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Bergen (NH), Gouda, Hoogeveen, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist, en Parkeren Amersfoort B.V.
Doel en openbaar belang
- De Coöperatie heeft ten doel het bewerkstelligen van samenwerking tussen de Coöperatie en haar Leden op het werkgebied van de Coöperatie en het voorzien in de stoffelijke behoeften van de Leden van de Coöperatie door het sluiten van overeenkomsten van opdracht met de Leden ter zake van het bedrijf dat door de Coöperatie wordt uitgeoefend ten behoeve van de Leden op het gebied van het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving in het geografisch werkgebied van de Leden.
- Als nevendoel kan de Coöperatie andere belangen op het gebied van parkeren van haar Leden behartigen.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 1.303.000 (= opdracht 2021)
€ 1.357.000 (= opdracht 2022)
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 233.000
nog niet bekend (30-3-2023)
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is op basis van afgenomen producten. De bijdrage van Hilversum is gebaseerd op de af te nemen diensten door Hilversum aan de Coöperatie en de jaarlijkse begroting van de Coöperatie.
De cijfers van 2021 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2021, dit zijn tevens de laatst beschikbare cijfers.
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 2,2 mln
nog niet bekend (30-3-2023)
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 3,6 mln
nog niet bekend (30-3-2023)
Toelichting
De cijfers van 2021 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2021, dit zijn tevens de laatst beschikbare cijfers.
Ontwikkelingen
In de visie 2025 is als uitgangspunt opgenomen dat de Coöperatie streeft naar een geleidelijke groei met één lid per jaar. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2023 waren de gevoerde gesprekken met potentiële nieuwe leden onvoldoende concreet om daarvoor in 2023 al kosten en omzet voor te leveren diensten en activiteiten te ramen.
Risico's
Door de gekozen rechtsvorm van Coöperatie met Uitgesloten Aansprakelijkheid is er geen verhaalsrecht op de leden voor de schulden en tekorten van de coöperatie. Hilversum betaalt de jaarlijkse bijdrage in 4 termijnen, dus bij een eventueel faillissement is Hilversum maximaal een kwart van de jaarlijkse bijdrage kwijt. De Coöperatie werkt aan de financiële continuïteit. Mede door de in 2018 ingezette transitie zijn risico’s beter afgedekt en worden kosten beter doorbelast aan de leden. Het financiële risico is daardoor beperkt.
Programma
3. Werken
Website
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente heeft als aandeelhouder, in de persoon van de wethouder Economie, in de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AVA), de mogelijkheid om richting te geven aan de werking van de ROM. De bevoegdheden van de AVA zijn onder andere het benoemen van de Raad van Commissarissen (RVC), het benoemen van directie en investeringscomité op voordracht van de RvC, het vaststellen van het investeringsreglement, en het besluiten over statuten, uitgifte van aandelen en tussentijdse uitkeringen. De governance is zo ingericht dat er geen belangenverstrengeling kan ontstaan. De sturingsmogelijkheid van de Raad is dan ook op afstand.
Partners
De gemeenten Utrecht en Amersfoort, de provincie Utrecht, de Universiteit van Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht, en het Ministerie van EZK.
Doel en openbaar belang
De ROM Regio Utrecht BV versterkt de economische structuur van de Regio Utrecht en richt zich hierbij op de thema’s uit de Regionaal Economische Agenda; toekomstbestendige leefomgeving, gezonde mensen en digitalisering. Door ondersteuning van het bedrijfsleven en het ecosysteem wordt het innovatieve vermogen van de regio versterkt en via deze weg de welvaart en het welzijn blijvend vergroot. Zij sluit aan op de activiteiten van de Economic Board Utrecht waar bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden elkaar vinden in het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Haar activiteiten passen in de in 2022 vastgestelde meerjarenstrategie. De ROM Regio Utrecht BV is het antwoord op een aantal uitdagingen;
- Het creëren van een aanspreekpunt in de regio om cofinanciering te krijgen vanuit Invest-NL in het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Oplossingen die vaak een moeilijk financierbare top kennen.
- De Regio Utrecht beschikt over een zeer bescheiden omvang aan stimuleringsinstrumenten voor het MKB. Er is weinig effectieve business development capaciteit om innovatie bij het bedrijfsleven en daarmee steun bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken tot stand te brengen. De ROM beschikt over business development capaciteit waardoor bedrijven sneller in staat zijn om hun product door te ontwikkelen en op te schalen.
- De ROM gaat via diverse fondsen voorzien in een op dit moment niet in te vullen behoefte naar kapitaal bij het innovatieve bedrijfsleven
- De versterking van de inzet op internationalisering van het bedrijfsleven door bundeling van capaciteit binnen de tak trade en invest.
- Het zorgen voor een helder en eenduidig aanspreekpunt in de regio voor bedrijven met een business development en of investeringsvraag.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 2 mln kapitaaloverdracht / € 135.000 jaarlijkse exploitatiebijdrage
€ 2 mln kapitaaloverdracht / € 135.000 jaarlijkse exploitatiebijdrage
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 21.000
nog niet bekend (30-3-2023)
Toelichting
Het resultaat over 2021 ad € 21.000 is toegevoegd aan de overige reserves. Naar verwachting verschijnt de jaarrekening 2022 van de ROM Regio Utrecht BV in juni 2023. De verdeling van de activiteiten van de ROM en de EBU zijn nauw aan elkaar verbonden. De dekking van de kosten loopt via één aanvraag. De gereserveerde exploitatiebijdragen voor deze activiteiten (ROM (€ 45.000) en EBU (€ 90.000) zijn daarom samengevoegd.
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 51,6 mln
nog niet bekend (30-3-2023)
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 6,0 mln
nog niet bekend (30-3-2023)
Toelichting
Het eigen vermogen (of groepsvermogen) bedraagt eind 2021 afgerond bijna € 52 mln. Uit het participatiefonds en het POC (Proof of Concept) fonds zijn 8 investeringen gedaan. Het eigen vermogen (of groepsvermogen) van de verbonden partij bedraagt ultimo 2021 € 51,6 mln. Het vreemd vermogen ultimo 2021 bedraagt € 6,0 mln waarvan langlopende schuld € 4,4 mln en kortlopende schuld € 1,6 mln. Naar verwachting verschijnt de jaarrekening 2022 van de ROM Regio Utrecht BV in juni 2023.
Ontwikkelingen
Bijna alle partners hebben besloten tot een aanvullende storting. De gemeente Hilversum heeft € 1 mln bijgestort. Hiermee is het financieel belang van de gemeente Hilversum in totaal € 2 mln. De gemeente Hilversum heeft als aandeelhouder een belang van 3,88% in de ROM Regio Utrecht BV.
Risico's
In lijn met gelijksoortige risico's wordt de maximum bandbreedte ingeschat op de totale hoogte van de deelneming: € 2 mln. De kans van optreden van dit risico wordt met 1% zeer klein ingeschat. Dit individuele ROM risico wordt opgenomen in het overkoepelende risico dat het portfolio van onze gemeentelijke borgstellingen, garanties, rechtstreekse geldleningen en deelnemingen beslaat.
Programma
3. Werken
Website
Stichtingen of verenigingen
Stichting Gooisch Natuurreservaat
Stichtingen of verenigingen
Stichting Gooisch Natuurreservaat
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van de participanten van het GNR plus een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke deskundigen. Samen hebben zij 14 stemmen te verdelen, waarvan Hilversum er 4 heeft. Hilversum wordt vertegenwoordigd door de wethouder Natuur & Groen.
Partners
De andere participanten van het GNR zijn de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen en Laren.
Doel en openbaar belang
1. De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en
2. aan het publiek, door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon te verzekeren.2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 786.000
€ 722.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 35.000 winst na mutatie reserves (€ 305.000 winst voor mutatie reserves)
€ 57.000 winst na mutatie reserves (€ 161.000 winst voor mutatie reserves)
Toelichting
Het financieel resultaat 2021 en 2022 is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2022 GNR.
Het financieel aandeel 2022 is gebaseerd op de jaarstukken 2022 GNR. Het financieel aandeel 2021 is gebaseerd op de jaarstukken 2021 GNR.
De netto bijdrage (gedefinieerd als bruto bijdrage -/- BTW teruggave o.b.v. de transparantieregeling bedraagt in 2021 € 786.000 (2022: € 722.000). De bruto bijdrage van Hilversum bedraagt in 2021: € 917.000 (2022: € 896.000). Deze bruto bijdrage is opgebouwd uit een bedrag van € 888.000 (2022: € 868.000) en rijwielpaden € 30.000 (2022: € 29.000). Het GNR betaalt jaarlijks op basis van de transparantieregeling BTW terug aan de deelnemers. Hilversum ontving over 2021 € 131.000 (2022: € 174.000)* uit exploitatie en projecten. (*In de oude systematiek zou ruim € 145.000 worden doorgeschoven naar PNH en Amsterdam. Dit bedrag kan nu extra gecompenseerd worden door de achtergebleven Gooise participanten).
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1,9 mln
€ 2,0 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 1,0 mln
€ 1,2 mln
Toelichting
De cijfers 2021 en 2022 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2022 GNR.
Ontwikkelingen
Na het vertrek van de gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland wordt gekeken hoe de afkoopsommen van de twee vertrekkende partijen het best beheerd kunnen worden en hoe de participanten kunnen ingroeien naar hogere participantenbijdragen in de toekomst.
Risico's
In de begroting 2023 noemt de Stichting GNR de volgende risico's:
Personeel
De stichting is eigen-risicodrager voor WW-uitkeringslasten en (langdurig) ziekteverzuim. Bij een aantal (langdurige) ziektegevallen tegelijk bestaat het risico dat werkzaamheden niet meer worden uitgevoerd of moeten worden uitbesteed.Projecten
De projectuitvoering kent een aantal risico’s, te weten:
1. Stel dat de Nationale Postcode Loterij in de toekomst besluit om het Goois Natuurreservaat niet meer als beneficiant aan te merken, dan zullen de ambities voor het realiseren van projecten in overeenstemming met de dan beschikbare middelen moeten worden bijgesteld.
2. Eventuele overschrijdingen van kostenramingen bij projectuitvoering komen voor risico en rekening van de stichting. Voor de afdekking van dit risico houdt GNR een bestemmingsreserve aan.Subsidie Natuur- en Landschapsbeheer
Tijdens de subsidieperiode 2017-2022 ontvangt de stichting GNR jaarlijks subsidie; vanaf 2020 jaarlijks circa € 0,7 mln. Wanneer de stichting onvoldoende voldoet aan de subsidieverplichtingen, kan de subsidieverstrekker een deel van de subsidie terugvorderen.BTW Compensatiefonds
De participanten mogen de door de stichting GNR betaalde omzetbelasting verrekenen, maar of dat ook zo blijft is niet zeker. Dit is een mogelijk risico voor de participanten en daarmee indirect ook voor de stichting.Programma
1. Wonen en leven
Website
Uitvaartstichting Hilversum
Uitvaartstichting Hilversum
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het college geeft goedkeuring over de jaarstukken, begroting en tarievenlijst. De verantwoordelijke portefeuillehouder (beheer, vastgoed, grondexploitaties) is voorzitter van de Raad van Toezicht. Dit lid heeft een vetorecht ten aanzien van alle besluiten die in de Raad van Toezicht worden genomen.
Partners
Geen.
Doel en openbaar belang
De gemeente heeft op grond van de Wet op de Lijkbezorging de plicht een gemeentelijke begraafplaats te hebben. De stichting heeft tot doel om de begraafplaatsen én het crematorium van de gemeente Hilversum op een professionele, efficiënte en effectieve wijze te exploiteren.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
zie toelichting
zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 149.000 winst voor belastingen (€ 200.000 winst na belastingen)
€ 15.000 winst voor belastingen (€ 13.000 winst na belastingen)
Toelichting
De cijfers 2021 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2021. De cijfers 2022 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2022.
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 275.000 negatief
€ 262.000 negatief
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 2,7 mln
€ 2,8 mln
Toelichting
De cijfers 2021 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2021. De cijfers 2022 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2022. In het vreemd vermogen per 31-12-2022 zijn de onderhoudsvoorzieningen van ruim € 2,7 mln en kortlopende schulden van € 0,1 mln opgenomen. Er zijn eind 2022 geen langlopende schulden of leaseverplichtingen.
Ontwikkelingen
Er bestaan enkele privaatrechtelijke afspraken tussen gemeente en USH, vastgelegd in een hoofdovereenkomst die betrekking heeft op het onderhoud aan en vervanging van gemeentelijke eigendommen. De USH benut deze eigendommen om invulling te geven aan de wettelijke taken die de gemeente op het gebied van begraven en cremeren heeft. De stichting is volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium en voert dit uit voor eigen rekening en risico.
In november 2022 hebben de gemeente en USH aanpassingen doorgevoerd met betrekking tot de afspraken uit de hoofdovereenkomst, evenals relevante artikelen uit de oprichtingsstatuten. Onderdeel hiervan zijn wijzigingen in de bestuurlijke deelname in de stichting en een getroffen regeling rondom vroegpensioenering en overname van gemeentelijk personeel. Als gevolg van de aangepaste stukken zal in 2023 worden gezocht naar een nieuwe onafhankelijke voorzitter van de Raad van Toezicht.
Gelijktijdig vinden er gesprekken plaats over de opname van de Joodse begraafplaats aan de Vreelandseweg in het beheer en onderhoud door de USH. De verwachting is dat deze gesprekken in de eerste helft van 2023 tot een overeenkomst zullen leiden aangaande het onderhoud en toekomstige exploitatie van de begraafplaats.Risico's
Het risico voor de gemeente betreft primair het versterken van het eigen vermogen en of de liquiditeitspositie van de stichting. Gezien de resultaten van het afgelopen jaar en de huidige liquiditeitspositie is dit risico beperkt.
Programma
1. Wonen en leven
Website