Opgave van de stad
Bereikbare stad
Hilversum is door haar centrale ligging en goede verbindingen met de rest van Nederland een gewilde plaats om in te wonen, werken en verblijven. Daardoor is de mobiliteit in en om de stad relatief groot. De opgave om deze mobiliteit duurzaam te laten zijn is voor de gemeente een prioriteit in de Mobiliteitsvisie 2040. Daarnaast blijft goede bereikbaarheid essentieel om een aantrekkelijke woon-, werk en recreatiegemeente te zijn. De toenemende verkeersdruk brengt dit in gevaar. De aanpak van verschillende knelpunten is nodig om de bereikbaarheid te verbeteren. |
---|
Ambities
- Verkeer en vervoerActiviteiten & Financiën
Verkeer en vervoer
Ambitie met activiteiten
Verkeer en vervoer
We willen de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de doorstroming naar en in Hilversum verbeteren en de verduurzaming versnellen.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Voorbereiden van de uitvoering van het regionale plan Hoogwaardig fietsnetwerk Gooi & Vechtstreek, ondersteund door subsidies van de provincies Noord-Holland en Utrecht.
●
Starten met de tweejarige pilot nachttrein Amsterdam-Hilversum-Utrecht in samenwerking met de NS, zodra de coronasituatie dat toelaat.
●
Voorbereiden van de uitvoering van extra maatregelen (zoals bushaltes en elektrische laadpunten) ter ondersteuning van de transitie naar volledig elektrisch busvervoer door busmaatschappijen.
●
Afronden van de tweede fase van de werkzaamheden die alle bushaltes toegankelijk maken voor mindervaliden en aanleggen van nieuwe bushaltes voor de tweede fase van de OV-concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030.
●
Uitvoeren en gedeeltelijk afronden van de grote werkzaamheden inzake HOV in ’t Gooi door de provincie Noord-Holland, waaronder de onderdoorgang Oosterengweg, de busbaan en de natuurbrug.
●
Stimuleren van de uitbreiding van het aantal elektrische laadpalen, met name op locaties die veel publiek trekken, in samenwerking met MRA-Elektrisch.
●
Voorbereiden en deels uitvoeren van kleine maatregelen inzake de variant ‘Overweg dicht voor autoverkeer’ bij de Kleine Spoorbomen, waarover in 2021 door de gemeenteraad is besloten.
●
Aanpakken van verkeersonveilige situaties met blijvende aandacht voor fietsers, voetgangers en mindervaliden uit de nieuwe Top 10.
●
Voorbereiden en uitvoeren van het opheffen van de niet actief beveiligde spoorwegovergang Maartensdijkseweg en het aanleggen van een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers.
●
Ontwerpen en vaststellen van verplichte verkeersbesluiten voor bijvoorbeeld de snelheid op wegen, voorrang op kruispunten en de reservering van een gehandicaptenparkeerplaats.
●
Beheren van verkeersregelinstallaties (VRI’s) en vervangen van bestaande naar intelligente VRI’s bij het einde van de levensduur of als een project eerder om vervanging vraagt.
●
Onderhouden van de openbare verlichting en deze gefaseerd vervangen door LED-verlichting.
●
Gefaseerd vervangen van geluidsreducerend asfalt op de Buitenring.
●
Beheren en zo nodig vervangen van de civieltechnische kunstwerken (bruggen en tunnels).
●
Uitvoeren van de gladheidsbestrijding.
●
Uitvoeren van de straatreiniging.
●
Verlenen van vergunningen voor het tijdelijk plaatsen van voorwerpen (zoals bouwketen, of afvalcontainer) op de openbare weg.
●
Verlenen van vergunningen ten behoeve van kabels en leidingen.
●
Opstellen van het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit volgend op de Mobiliteitsvisie 2040, met als aandachtspunten:
- Realiseren van een autoluw centrum.
- Stimuleren van deelmobiliteit.
- Invoeren van een nul-emissiezone op de Gijsbrecht van Amstelstraat.
- Onderzoeken van een Noordoosttunnel om de verkeersintensiteit op de Johannes Geradtsweg te verlagen en bereikbaarheid van het Mediapark te verbeteren.
- Monitoren van verkeersbewegingen door de inzet van technologie.
- Onderzoeken van de mogelijkheden voor invoering van ‘voor Nixx met de bus’ in samenwerking met de busmaatschappijen.
- Ontwikkelen van OV-knooppunten en ketenmobiliteit.
- Verbeteren van de faciliteiten voor langzaam vervoer, zoals voetgangers en fietsers.
- Verkleinen van de verkeersbewegingen mede door meer hybride werken in samenwerking met werkgevers.
- Realiseren van hubs voor onder andere goederenvervoer op strategisch gelegen locaties rond Hilversum.
- Opstellen van nieuw parkeerbeleid
●
Beheren en zo nodig vervangen van objecten ten behoeve van verkeersmaatregelen (verkeersborden, bewegwijzering en straatmeubilair ten behoeve van verkeersregulering).
●
Beheren en zo nodig vervangen van wegen.
Toelichting
De deelonderzoeken voor het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit zijn begin 2023 afgerond. Het participatietraject in de stad en met diverse stakeholders worden afgerond. Het gehele traject heeft vertraging opgelopen en is daarmee niet in 2022 opgeleverd, echter in het tweede kwartaal volgt besluitvorming door de raad. Plannen met betrekking tot het Hoogwaardig fietsnetwerk Gooi & Vechtstreek, de uitbreiding van elektrische laadpalen en de aanpak verkeersonveilige situaties zijn meerjarige projecten waarvan de uitvoering volgens planning verloopt en voorbereidende werkzaamheden voor de komende jaren worden uitgewerkt.
Het beheren van objecten ten behoeve van verkeersmaatregelen en het vervangen van wegen heeft vertraging opgelopen. Recente inspectie laat zien dat er achterstand is, een specifiek beheersplan wordt op dit moment uitgewerkt. Hierin wordt in beeld gebracht hoe de achterstanden kunnen worden ingelopen en wat daarvoor nodig is.Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
20.270
-3.996
16.275
Realisatie
17.756
-3.454
14.302
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-2.514
542
-1.972
Het voordeel van € 2.514.000 in de lasten is voornamelijk toe te schrijven aan het project HOV in ’t Gooi (€ 1.058.000) en op de loon- en afdelingskosten (€ 688.000).
De uitvoering van het project HOV in ’t Gooi is vertraagd, mede omdat het aanbrengen van het asfalt vanwege het weer in december 2022 niet mogelijk was. De uitvoering van het project HOV wordt bekostigd door de Provincie Noord-Holland. Dit leidt in de lasten tot een voordeel van circa € 1.058.000 en voor hetzelfde bedrag tot een nadeel in de baten. Per saldo heeft dit geen effect op het resultaat van de Jaarrekening 2022.
Als gevolg van de uitzonderlijk warme zomer is er minder uitgegeven aan straat reinigen en onkruidbestrijding. Er was ook minder onderhoud nodig aan de VRI’s, en er zijn minder (tijdelijke) verkeersmaatregelen nodig geweest dan vooraf was begroot. Voordeel van € 186.000.
Het voordeel van € 688.000 (in de lasten) en € 233.000 (in de baten) op de loon- en organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering van deze jaarstukken.
Overhevelingsvoorstellen
Aan de raad wordt gevraagd om in het kader van de ambitie verkeer en vervoer in totaal € 885.000 over te hevelen naar 2023.- Voortvloeiend uit het Coalitieakkoord 2022-2026 is met de Eindejaarsrapportage € 150.000 beschikbaar gesteld ten behoeve van het verbeteren van mobiliteit. In 2023 wordt verder uitvoering gegeven aan het verbeteren van verkeersveiligheid rondom scholen en sportaccommodaties.
- De onderzoeken voor de verbetering van de doorstroming Johannes Geradtsweg zijn in 2022 gestart. Het opstellen van de definitieve rapportages (€ 54.000) vindt plaats in 2023.
- De gemeenteraad heeft in 2021 met een amendement € 70.000 beschikbaar gesteld voor Voorlopig Ontwerp en kostenraming herinrichting winkelgebied Gijsbrecht. Het ontwerp wordt in 2023 opgesteld.
- Het participatieproces van het Uitvoeringsprogramma mobiliteitsvisie 2040 is in 2022 vertraagd en loopt door in 2023 (€ 82.000).
- Door de uitspraak van de Raad van State in februari 2022 omtrent het vernietigen van het bestemmingsplan Stationsgebied heeft in 2022 de nadruk gelegen op het opstellen van een nieuw bestemmingsplan. De verdere uitvoering vindt plaats in 2023 (€ 339.000).
- De planvorming van de nieuwe fietsenstalling onder het stationsplein is in 2022 gestart en wordt in 2023 afgerond. Het schetsontwerp wordt in 2023 verder uitgewerkt tot een aanbestedingsdossier (€ 190.000).
- ParkerenActiviteiten & Financiën
Parkeren
Ambitie met activiteiten
Parkeren
We streven naar goede verhouding tussen de parkeervraag en het parkeeraanbod en een effectief gebruik van parkeervoorzieningen ter bevordering van de bereikbaarheid en leefbaarheid van het centrum, werklocaties en buurten. Het gebruik van parkeervoorzieningen wordt gereguleerd door het toepassen van parkeertarieven.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Onderzoeken van de invulling van parkeernormen, het gebruik van andere parkeervoorzieningen (bijvoorbeeld het verkiezen van parkeergarages boven het parkeren op het maaiveld) en de inzet van innovatieve parkeervoorzieningen, als gevolg van de ambities uit de Mobiliteitsvisie 2040. Dit is de basis voor nieuw parkeerbeleid.
●
Inzetten van betaald parkeren op basis van parkeerdrukdata om parkeeroverlast voor inwoners te voorkomen.
●
Ontwikkelen naar data-gestuurd parkeertoezicht door verder digitaliseren van de handhaving.
●
Uitvoeren van de jaarlijkse stadsbrede parkeertelling.
●
Begeleiden en monitoren van het uitbestede werk aan de verbonden partij Parkeerservice voor de handhaving op parkeren.
●
Verlenen van parkeervergunningen en ontheffingen.
Toelichting
Er is in 2022 vooral operationeel gewerkt aan een stabiele uitvoering van het parkeerbeleid:
- Verlengingen van parkeervergunningen is beter verlopen dan in de jaren daarvoor. Door goede afstemmingen en draaiboeken, waarbij ervaringen uit het verleden zijn verwerkt.
- Uitbreiding van wijken voor betaald parkeren is goed verlopen. Hiervoor hebben bewoners zelf aangegeven behoefte te hebben aan de invoering van betaald parkeren en zijn er enquêtes gehouden.
- Uitvoering van de handhaving van parkeren op straat en het beheer van parkeergarages is goed verlopen.
In 2022 is gewerkt aan het voorbereiding van de nota parkeernormen en een integraal parkeerbeleid als onderdeel van het uitvoeringsprogramma van de mobiliteitsvisie.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
4.285
-5.700
-1.416
Realisatie
4.424
-6.154
-1.730
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
139
-454
-314
Het voordelige saldo voor de baten is voornamelijk toe te schrijven aan de extra parkeeropbrengsten als gevolg van het opheffen van de corona maatregelen. Vooralsnog beschouwen we deze als incidenteel. Herrekeningen van de onderhoudsplanning voor het vastgoed hebben geleid tot een extra dotatie aan de onderhoudsvoorziening van € 100.000.
In het Coalitieakkoord 2022-2026 is € 50.000 beschikbaar gesteld ten behoeve van de actualisatie van het parkeerbeleid. Het project is opgestart in 2022 en krijgt een vervolg in 2023. Aan de raad wordt voorgesteld wordt om de € 50.000 bestemd voor de actualisatie van het parkeerbeleid over te hevelen naar 2023.