Opgave van de stad
Dienstverlening aan de stad
De dienstverlening is het visitekaartje van de gemeente, daarin stellen wij de inwoners centraal. Wij richten de dienstverlening hierop in, gericht op drie thema’s: innovatie, het verder digitaliseren van de dienstverlening en het verbeteren van de efficiëntie. Om dit te realiseren ligt de focus op een drietal aspecten. Ten eerste het gemak voor de gebruiker: wij houden rekening met de digitaliserende samenleving, de gemeentelijke producten zijn vindbaar en toegankelijk en wij zijn voor iedereen bereikbaar. Ten tweede richten wij ons op betrokkenheid: onze medewerkers zijn klantgericht, gaan op zoek naar de vraag achter de vraag en durven af te wijken van de gebaande paden wanneer nodig. Ten derde werken we open en transparant. |
---|
Ambities
- BurgerzakenActiviteiten & Financiën
Burgerzaken
Ambitie met activiteiten
Burgerzaken (gemeentelijke dienstverlening)
Naast het uitvoeren van de wettelijk taak op het gebied van burgerzaken, verbeteren wij de dienstverlening van de hele gemeente. We hebben daarbij aandacht voor de wensen en verwachtingen van inwoners en ondernemers.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Waarborgen van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen zodat de persoonsgegevens bij het verstrekken van identiteitsdocumenten en uittreksels actueel en correct zijn.
●
Verder digitaliseren van onze producten met oog voor inclusieve dienstverlening aan groepen die minder digitaal vaardig zijn.
●
Continueren en doorlopend verbeteren van de eerste-lijns-dienstverlening, zoals telefonie, balies en e-formulieren.
●
Organiseren van de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022 en het bevorderen van de opkomst, bijvoorbeeld met een verkiezingskrant, een debat en een stemwijzer.
●
Uitvoeren van het Plan Dienstverlening 2022, met aandacht voor:
- Continu monitoren en verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening.
- Lanceren van een vernieuwde gemeentelijke website.
- Verder aansluiten op MijnOverheid voor zowel inwoners als ondernemers om de dienstverlening te verbeteren.
●
Opstellen en monitoren van de strategie om via diverse kanalen (internet, social media, live chat, telefonie, post en het loket) een eenduidige en consequente dienstverlening aan te bieden.
●
Verstrekken van producten, zoals reisdocumenten, uittreksels en verklaringen omtrent gedrag. Onderdeel hiervan is een voorstel voor het thuisbezorgen van documenten.
Toelichting
Verkiezingen
In september 2022 is de motie Verkiezingsopkomst (M22-62) aangenomen om een werkgroep op te richten met als doel om te onderzoeken hoe de opkomst bij de volgende gemeenteraadsverkiezing (2026) bevorderd kan worden. De regie van deze bijeenkomsten ligt bij de Griffie, zowel Communicatie als Publiekszaken maken onderdeel uit van de werkgroep.StembureauApp
In 2022 is gestart met de StembureauApp. De StembureauApp wordt gefaciliteerd door VNG realisatie. Ieder stembureau krijgt een iPad ter beschikking, hiermee worden de stempassen gescand en de ongeldige stempassen worden er automatisch uitgelicht. Opkomstpercentages zijn direct zichtbaar, op ieder moment van de dag. Het gebruik van de StembureauApp is zowel door de stembureauleden en voorzitters als goed ervaren. Het is een verbetering in het interne proces en in de samenwerking tussen stembureaus en het projectteam Verkiezingen.Dienstverlening
- Monitoren en verbeteren van dienstverlening heeft (deels) plaatsgevonden met uitbreiding van www.hilversum.nl. Er is ook een start gemaakt met het bouwen van een Dashboard Dienstverlening. Het wijze van monitoren van de Dienstverlening wordt in 2023 opnieuw bekeken.
- De basis aansluiting op Mijn Overheid is in stand gehouden en mogelijkheden voor uitbreiding is onderzocht. Deze wordt in 2023 getest en geïmplementeerd.
- Er is een advies ten aanzien van kanalenstrategie uitgebracht. Deze wordt in 2023 uitgewerkt.
- Het advies ten aanzien van (thuis)bezorgen reisdocumenten is in Q1-2023 gereed.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
2.615
-1.148
1.467
Realisatie
2.731
-1.500
1.230
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
115
-352
-236
Het resultaat van € 236.000 ten aanzien van burgerzaken kenmerkt zich voornamelijk door hogere baten (€ 341.000) en lasten (€ 175.000) als gevolg van de een toename van het aantal verzoeken voor het verkrijgen van het Nederlanderschap. Alsmede een toename in het aantal paspoort, rijbewijs, NID-kaarten verstrekkingen.
Daarnaast is er in 2022 een incidenteel budget beschikbaar gesteld ten behoeve van de optimalisatie van het intranet en het antwoordportaal. De voorbereidingen voor de implementatie zijn getroffen in 2022, maar de daadwerkelijke implementatie zal plaatsvinden in 2023. Hetgeen leidt tot een incidenteel voordeel in 2022. Om de implementatie vorm te geven stellen wij voor het resterende budget a € 110.000 bij de jaarrekening 2022 over te hevelen naar 2023.