Ambitie met activiteiten
Openbare orde en veiligheid
We werken aan een leefbare en veilige stad. We zijn zichtbaar, herkenbaar en aanspreekbaar. Wij zetten in op een verbeterd veiligheidsgevoel door middel van preventie en het aanpakken van problemen. Waar nodig treden we handhavend op. De gemeente werkt hiervoor intensief samen met politie, brandweer, Versa, woningcorporaties en vele andere partners. We handelen samenlevingsgericht en participeren in wijkteams, zorgnetwerken en buurtoverleggen. |
---|
Activiteiten - behaalde resultaten
● | Uitvoeren en actualiseren van het Integraal veiligheidsplan. | ||
---|---|---|---|
● | Aansluiten bij en invulling geven aan de prioriteiten van de Regionale Veiligheidsstrategie. | ||
---|---|---|---|
● | Intensiveren van de aanpak ondermijning, gericht op drugscriminaliteit, mensenhandel, witwassen, illegale prostitutie en misbruik van vastgoed. | ||
---|---|---|---|
● | Intensiveren van de aanpak van jongerenoverlast met focus op preventie en de aanpak van overlast op straat. | ||
---|---|---|---|
● | Intensiveren van de aanpak van drugsoverlast in relatie tot ondermijning, jeugd en veiligheid. | ||
---|---|---|---|
● | Actualiseren van het coffeeshopbeleid. | ||
---|---|---|---|
● | Uitvoeren van een persoonsgerichte aanpak voor personen met verward gedrag in samenwerking met politie, veiligheid en zorg. | ||
---|---|---|---|
● | Verbinden van veiligheid met het sociaal domein om preventie, proactie en repressie op een juiste manier in te zetten. | ||
---|---|---|---|
● | Aanpakken van zware woonoverlast op grond van de Wet aanpak woonoverlast door middel van het toepassen van bestuursdwang via de Algemene Plaatselijke Verordening en Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg. | ||
---|---|---|---|
● | Opstellen van een gezamenlijk handhavingsarrangement tussen en gemeente en politie. Waarbij wordt ingezet op een sterke samenwerking tussen BOA’s en politie, het uitwisselen van informatie, afspraken over de gevolgen van uitbreiding van bevoegdheden van BOA’s en aandacht voor de persoonlijke veiligheid van BOA’s. | ||
---|---|---|---|
● | Uitvoeren van het prostitutiebeleid. | ||
---|---|---|---|
● | Uitvoeren van het regionaal Actieplan Gooi- en Vecht Cybercrime. | ||
---|---|---|---|
● | Vergroten van veiligheid in het centrum door onder andere inzet van cameratoezicht. | ||
---|---|---|---|
Toelichting
In 2022 zijn de maatregelen tegen de Covid-19 afgebouwd en keerde de samenleving weer grotendeels terug naar wat we voor Covid-19 gewend waren. Het aantal demonstraties is verminderd, maar de weerstand tegen de overheid en de media blijft aanwezig. Een voorbeeld hiervan is het stikstofdossier waar met name boeren tegen in opstand komen. Tegelijkertijd nam de ‘klassieke’ criminaliteit zoals woninginbraken en diefstal uit auto’s weer toe.
De overlast in de jaren van de Covid-19 pandemie, die van jongeren en onbegrepen personen werd ondervonden, is in 2022 afgenomen. Ook het verder optimaliseren van de samenwerking tussen het zorg- en veiligheidsdomein hebben eraan bijgedragen dat de afstemming tussen preventie en repressie steeds beter verloopt.
Ook de meer onzichtbare criminaliteit in de vorm van ondermijning staat vol in de aandacht en het cluster ondermijning is voortvarend te werk gegaan om inzichten te verwerven op de problematiek en de weerstand die hier integraal en regionaal aan geboden kan worden. Hiermee wordt gereageerd op de signalen van jonge aanwas in de georganiseerde criminaliteit en drugshandel op straat. Daarnaast heeft het cluster ondermijning een rol gespeeld bij het reageren op en voorkomen van signalen van mensenhandel rondom de Oekraine-opvang.
De integrale samenwerking is verder versterkt. Niet alleen met de voor de hand liggende samenwerkingspartners zoals de politie en de veiligheidsregio, maar vooral ook met de bewoners in de vorm van buurtoverleggen. Daarnaast is de zichtbaarheid in de wijkteams verder vormgegeven.
In 2022 werd Europa geconfronteerd met de oorlog in Oekraine, waardoor al snel een grote vluchtelingenstroom op gang kwam. De gemeentelijk organisatie heeft zich in ingespannen om een bijdrage te leveren aan de noodzakelijke opvang. In korte tijd werd een opvanglocatie ingericht waarin uiteindelijk 350 vluchtelingen opgevangen konden worden. Daarnaast werd capaciteit in meerdere hotels en gastgezinnen vrijgemaakt om aan de opgave te kunnen voldoen. Gedurende het jaar zijn verdere voorbereidingen getroffen om de opvangcapaciteit verder uit te breiden.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | 4.960 | -498 | 4.462 |
Realisatie | 4.498 | -221 | 4.277 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | -462 | 277 | -185 |
In 2022 is een bedrag ontvangen van € 348.000 voor de naleving van de corona toegangsbewijzen en destijds opgenomen in de begroting 2022. Dit bedrag is niet volledig benut. Het restant van € 272.000 moet op basis van de voorgeschreven wet -en regelgeving worden terugbetaald. Dit leidt tot minder baten, maar ook tot minder lasten.
In 2022 zijn er incidentele middelen toegekend om activiteiten uit te voeren die direct gekoppeld zijn aan de coronacrisis. Aan het eind van het 1e kwartaal 2022 zijn de coronamaatregelen, eerder dan verwacht, volledig opgeheven. Dit leidt tot een incidenteel voordeel van € 138.000.