Opgave van de stad
Veilige stad
We werken aan een leefbare en veilige stad met betrokken inwoners en ondernemers. Een veilig Hilversum is ook een voorwaarde voor een levendig Hilversum. Deze opgave wordt steeds complexer. Dit vraagt een integrale aanpak met betrekking tot openbare orde, criminaliteit, overlast, ondermijning en onveilige situaties. Hiervoor zetten we in op preventie, signalering, interventie en handhaving. We sturen aan op voldoende inzet vanuit de eigen organisatie en op een goede samenwerking met de veiligheidspartners. De coronacrisis heeft meer inzet gevraagd op gebied van preventie en handhaving, mogelijk is deze ook nodig in 2022. |
---|
Ambities
- Crisisbeheersing en brandweerActiviteiten & Financiën
Crisisbeheersing en brandweer
Ambitie met activiteiten
Crisisbeheersing en de veiligheidsregio
We zetten in op een afname van incidenten door het vergroten van bewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners en bedrijven. De Veiligheidsregio levert snelle en goede hulpverlening en brandweerzorg bij incidenten, rampen en crises conform de wettelijke taken. De gemeente draagt daaraan bij met een professionele organisatie voor gemeentelijke crisisbeheersing.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Sturen op de prestaties van de verbonden partij Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
●
Bijdragen aan de opgaven van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek voor de gemeenschappelijke meldkamer Midden Nederland, het interregionaal coördinatiecentrum Midden Nederland en de verdere ontwikkeling van de interregionale crisisorganisatie in samenwerking met Veiligheidsregio’s Flevoland en Utrecht.
●
Intensiveren van de inzet van de wijkbrandweerman in het geven van voorlichting en advies over brandpreventie aan inwoners en bedrijven in samenwerking met de Veiligheidsregio.
●
Verbeteren van de veiligheid van onder andere portiekflats in samenwerking met woningcorporaties en brandweer.
●
Vergroten van de bewustwording van de veiligheidsrisico’s onder minder zelfredzame inwoners in samenwerking met de Veiligheidsregio en andere gemeenten.
●
Uitvoeren van de intergemeentelijke samenwerking op het vlak van crisisbeheersing en bijdragen aan de regionale opgave Toekomst bevolkingszorg bij rampen en crises.
●
Verder professionaliseren van de crisisorganisatie en bevolkingszorg voor de eigen gemeente.
Toelichting
Nadat de inzet van crisisbeheersing en de veiligheidsregio vrijwel geheel werd ingezet op het gebied van de Covid-19 pandemie, ging deze inzet vrijwel naadloos over op de inzet voor de vluchtelingencrisis vanuit Oekraïne. De advisering, afstemming en uitvoering heeft voor een aanzienlijk deel uitvoering gevonden in deze ambitie. Dat werd zichtbaar in de sturing op instroom en de plaatsing van vluchtelingen in de verschillende opvanglocaties. Tegelijkertijd is hiermee volop aandacht geweest voor de bestaande activiteiten van deze ambitie.
De bouwactiviteiten rondom de nieuwe gemeenschappelijke meldkamer en het interregionaal coördinatiecentrum krijgen vorm en de crisisorganisatie is doorontwikkeld. De professionaliseringsopgave van de crisisorganisatie is nog niet uitgevoerd, echter het OTO-programma is voor 2023 voorbereid en zal doorlopend in 2023 uitgevoerd worden. Hierin is de samenwerking met Gooise Meren gevonden, waardoor eveneens een efficiëntieslag is gemaakt.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
8.361
-14
8.348
Realisatie
8.406
0
8.405
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
44
13
58
De activiteiten rondom crisisbeheersing en brandweer zijn grotendeels uitgevoerd in lijn met de financiële kaders. Daarbij de kanttekening dat er in 2022 € 50.000 is uitgegeven ten behoeve van het pluspakket wijkbrandweer.
- Openbare orde en veiligheidActiviteiten & Financiën
Openbare orde en veiligheid
Ambitie met activiteiten
Openbare orde en veiligheid
We werken aan een leefbare en veilige stad. We zijn zichtbaar, herkenbaar en aanspreekbaar. Wij zetten in op een verbeterd veiligheidsgevoel door middel van preventie en het aanpakken van problemen. Waar nodig treden we handhavend op. De gemeente werkt hiervoor intensief samen met politie, brandweer, Versa, woningcorporaties en vele andere partners. We handelen samenlevingsgericht en participeren in wijkteams, zorgnetwerken en buurtoverleggen.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Uitvoeren en actualiseren van het Integraal veiligheidsplan.
●
Aansluiten bij en invulling geven aan de prioriteiten van de Regionale Veiligheidsstrategie.
●
Intensiveren van de aanpak ondermijning, gericht op drugscriminaliteit, mensenhandel, witwassen, illegale prostitutie en misbruik van vastgoed.
●
Intensiveren van de aanpak van jongerenoverlast met focus op preventie en de aanpak van overlast op straat.
●
Intensiveren van de aanpak van drugsoverlast in relatie tot ondermijning, jeugd en veiligheid.
●
Actualiseren van het coffeeshopbeleid.
●
Uitvoeren van een persoonsgerichte aanpak voor personen met verward gedrag in samenwerking met politie, veiligheid en zorg.
●
Verbinden van veiligheid met het sociaal domein om preventie, proactie en repressie op een juiste manier in te zetten.
●
Aanpakken van zware woonoverlast op grond van de Wet aanpak woonoverlast door middel van het toepassen van bestuursdwang via de Algemene Plaatselijke Verordening en Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.
●
Opstellen van een gezamenlijk handhavingsarrangement tussen en gemeente en politie. Waarbij wordt ingezet op een sterke samenwerking tussen BOA’s en politie, het uitwisselen van informatie, afspraken over de gevolgen van uitbreiding van bevoegdheden van BOA’s en aandacht voor de persoonlijke veiligheid van BOA’s.
●
Uitvoeren van het prostitutiebeleid.
●
Uitvoeren van het regionaal Actieplan Gooi- en Vecht Cybercrime.
●
Vergroten van veiligheid in het centrum door onder andere inzet van cameratoezicht.
Toelichting
In 2022 zijn de maatregelen tegen de Covid-19 afgebouwd en keerde de samenleving weer grotendeels terug naar wat we voor Covid-19 gewend waren. Het aantal demonstraties is verminderd, maar de weerstand tegen de overheid en de media blijft aanwezig. Een voorbeeld hiervan is het stikstofdossier waar met name boeren tegen in opstand komen. Tegelijkertijd nam de ‘klassieke’ criminaliteit zoals woninginbraken en diefstal uit auto’s weer toe.
De overlast in de jaren van de Covid-19 pandemie, die van jongeren en onbegrepen personen werd ondervonden, is in 2022 afgenomen. Ook het verder optimaliseren van de samenwerking tussen het zorg- en veiligheidsdomein hebben eraan bijgedragen dat de afstemming tussen preventie en repressie steeds beter verloopt.Ook de meer onzichtbare criminaliteit in de vorm van ondermijning staat vol in de aandacht en het cluster ondermijning is voortvarend te werk gegaan om inzichten te verwerven op de problematiek en de weerstand die hier integraal en regionaal aan geboden kan worden. Hiermee wordt gereageerd op de signalen van jonge aanwas in de georganiseerde criminaliteit en drugshandel op straat. Daarnaast heeft het cluster ondermijning een rol gespeeld bij het reageren op en voorkomen van signalen van mensenhandel rondom de Oekraine-opvang.
De integrale samenwerking is verder versterkt. Niet alleen met de voor de hand liggende samenwerkingspartners zoals de politie en de veiligheidsregio, maar vooral ook met de bewoners in de vorm van buurtoverleggen. Daarnaast is de zichtbaarheid in de wijkteams verder vormgegeven.
In 2022 werd Europa geconfronteerd met de oorlog in Oekraine, waardoor al snel een grote vluchtelingenstroom op gang kwam. De gemeentelijk organisatie heeft zich in ingespannen om een bijdrage te leveren aan de noodzakelijke opvang. In korte tijd werd een opvanglocatie ingericht waarin uiteindelijk 350 vluchtelingen opgevangen konden worden. Daarnaast werd capaciteit in meerdere hotels en gastgezinnen vrijgemaakt om aan de opgave te kunnen voldoen. Gedurende het jaar zijn verdere voorbereidingen getroffen om de opvangcapaciteit verder uit te breiden.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
4.960
-498
4.462
Realisatie
4.498
-221
4.277
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-462
277
-185
In 2022 is een bedrag ontvangen van € 348.000 voor de naleving van de corona toegangsbewijzen en destijds opgenomen in de begroting 2022. Dit bedrag is niet volledig benut. Het restant van € 272.000 moet op basis van de voorgeschreven wet -en regelgeving worden terugbetaald. Dit leidt tot minder baten, maar ook tot minder lasten.
In 2022 zijn er incidentele middelen toegekend om activiteiten uit te voeren die direct gekoppeld zijn aan de coronacrisis. Aan het eind van het 1e kwartaal 2022 zijn de coronamaatregelen, eerder dan verwacht, volledig opgeheven. Dit leidt tot een incidenteel voordeel van € 138.000.