Ambitie met activiteiten
Wonen en bouwen
Samen met marktpartijen en woningcorporaties realiseren we de bouwopgaven en de doorstroming op de woningmarkt van Hilversum. De gemeente stimuleert of faciliteert de plannen die bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen. Door een zakelijke opstelling richting de vele private initiatieven blijft de gemeentelijke inzet haalbaar en betaalbaar. |
---|
Activiteiten - behaalde resultaten
● | Toezicht houden op bouwen en wonen. | ||
---|---|---|---|
● | Behandelen van aanvragen omgevingsvergunningen. | ||
---|---|---|---|
● | Onderzoeken en beoordelen van nieuwe initiatieven aan de hand van voorlopige ontwikkelregels. | ||
---|---|---|---|
● | Uitvoeren van de woonvisie aan de hand van de volgende activiteiten:
| ||
---|---|---|---|
● | Actueel houden van de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG). | ||
---|---|---|---|
● | Aanpassen van de werkprocessen rondom omgevingsvergunningen in lijn met de Omgevingswet. | ||
---|---|---|---|
● | Aansluiten op het landelijk Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). | ||
---|---|---|---|
Toelichting
In 2022 is de gemeente gekomen tot een concept van de prestatieafspraken met corporaties over wonen, maar is ervoor gekozen om met de onderhandelingen te stoppen mede vanwege de verkiezingen en de vorming van een nieuw college. Belangrijk discussiepunt was het aantal verkoopwoningen en het aantal nieuwbouwwoningen. Dit heeft er ook toe bijgedragen dat de bestuurders van Hilversum en de directies van de woningcorporaties niet tot overeenstemming gekomen zijn in 2022. De verwachting is dat het in 2023 wel gaat lukken om prestatieafspraken te maken.
De Woonzorgvisie wordt in regionaal verband gemaakt. Afstemming op regionale schaal is moeilijk gebleken waardoor er in 2022 vertraging opgelopen is. Daarnaast zijn er ook intern belemmeringen geweest die het proces vertraagd hebben. Tevens wordt gewerkt aan het opstellen van een lokale visie.
In 2022 zijn er geen gebieden beschikbaar gekomen n.a.v. de uitwerking van de verschillende gebiedsagenda’s. Daarom is het niet gelukt om in 2022 meer ruimte te bieden aan starters, internationale kenniswerkers, studenten en ouderen. Zodra er ruimte komt op deze ontwikkellocaties wordt er invulling gegeven aan deze ambitie.
Hilversum heeft een wettelijk taak ten aanzien van de Basis Adresgegevens Gegevens (BAG) en de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Deze basisgegevens van alle gebouwen, percelen etc. vormen de basis voor de Waardering Onroerende zaken (WOZ) registratie en de daarmee samenhangende aanslagoplegging gemeentelijke belastingen en deze moeten ten alle tijden goed en volledig te zijn.
In 2022 heeft de waarderingskamer een onderzoek uitgevoerd waaruit onregelmatigheden in de vastlegging van gegevens van de BAG naar voren kwamen die invloed hebben op de WOZ. Om deze reden heeft de Waarderingskamer besloten in de jaren 2022 en 2023 extra onderzoeken uit te voeren. In januari 2023 heeft de Waarderingskamer laten weten dat de waardebepaling van 1 januari 2022 voldoet aan de wettelijke gestelde eisen. Hierdoor konden de gemeentelijke woonlastennota’s zoals gebruikelijk nog tijdig worden verstuurd.
Uit de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) verantwoording over het jaar 2022 kwam naar voren dat gestelde eisen rondom de kwaliteit van de gegevens in de BAG niet volledig behaald worden – daar zijn verbetermaatregelen voor opgesteld. Wij verwachten dat deze leiden tot een verdere verbetering van de gegevenskwaliteit van de BAG, en daarmee meteen ook de grondslag van de gegevens voor de WOZ. De noodzakelijke activiteiten staan vermeld in het bijbehorende plan van aanpak dat is afgestemd met de waarderingskamer (zie collegebrief dd. 1 november 2022) en het verbeterplan dat op 28 maart 2023 is vastgesteld (zie raadinformatiebrief dd. 6 april 2023).
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | 4.622 | -3.732 | 890 |
Realisatie | 4.556 | -3.298 | 1.258 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | -66 | 433 | 367 |
Het voordeel van € 66.000 aan de lastenkant is onder andere toe te schrijven aan in het Coalitieakkoord 2022-2026 opgenomen € 75.000 voor het opstellen van de Woonzorgvisie. In 2022 is er sprake geweest van onderbezetting waardoor prioriteiten noodgedwongen zijn herzien. Inmiddels is er gestart met de voorbereidingen. Aan de raad wordt voorgesteld om € 75.000 voor het opstellen van de Woonzorgvisie over te hevelen.
Het proces om in 2022 tot prestatieafspraken te komen, tussen de directies van de corporaties en het bestuur van de gemeente, loopt door in 2023. Aan de raad wordt voorgesteld om € 57.000 voor het komen tot nieuwe prestatieafspraken over te hevelen.
In het coalitieakkoord zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld voor het aanpassen van de welstandsregels. In 2022 is hier een start mee gemaakt, maar het project loopt door in 2023. Aan de raad wordt voorgesteld om € 50.000 over te hevelen van 2022 naar 2023.
Na de overhevelingsvoorstellen resteert aan de lastenkant een nadelig resultaat van circa € 180.000 op de loon- en organisatiekosten. Deze wordt centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering.
Het nadeel van € 433.000 in de baten is voornamelijk gerelateerd de ontvangen bouwleges. In 2022 is er een nadeel ontstaan op de bouwleges van € 525.000 doordat de vergunningverlening van een groot woningbouwproject niet in 2022 heeft plaatsgevonden maar in 2023. De baten worden om deze reden (conform BBV) verantwoord in 2023. Hetgeen leidt tot een incidenteel nadeel in 2022.