Kansrijke stad

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Ambitie met activiteiten

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Alle kinderen hebben recht op gelijke ontwikkelkansen, ongeacht hun achtergrond of wijk waarin ze opgroeien. Daarom streven we in Hilversum naar een goede start in het onderwijs, een passende plek voor ieder kind en jongere en zetten we ons in om een geslaagde door- en uitstroom van leerlingen te realiseren, zowel naar het vervolgonderwijs als naar de arbeidsmarkt.

Activiteiten - behaalde resultaten

Uitwerken van de speerpunten van de Hilversumse Educatieve Agenda 2021 – 2024 en periodiek rapporteren over de voortgang.

Aanvullen van de Hilversumse Educatieve Agenda 2021 – 2024 met rijksmiddelen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs om de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen op te vangen. Dit doen we in samenwerking met de onderwijspartners.

Deelnemen aan en ondersteunen van de Coalitie Kansrijke Start gericht op de eerste 1000 dagen van het leven van kinderen uit met name kwetsbare gezinnen.

Faciliteren van intensieve buitenschoolse opvang (BSO-i) voor kinderen met een zorgbehoefte.

Ondersteunen van peuterspeelzalen en kinderopvang bij het uitvoeren van activiteiten voor de voor- en/of vroegschoolse educatie (VVE) om achterstanden te voorkomen.

Ondersteunen van ouders bij positief ouderschap. Hierbij wordt onder andere gebruik gemaakt van de programma’s Instapje, Voor jou en je kind, Voorleesexpres en preventieve programma’s van Jeugd en Gezin.

Faciliteren van maatwerkplannen voor kinderen in groep 1 en 2 ter voorkoming en bestrijding van achterstanden in samenwerking met onderwijs, kinderopvang en Jeugd en Gezin.

Blijven versterken van de verbinding tussen passend onderwijs en onderwijs-zorg-combinaties in samenwerking met jeugdhulp.

Versterken van de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt, met name gericht op jongeren in een kwetsbare positie, voor wie een startkwalificatie niet haalbaar is.

Voortzetten en versterken van de samenwerking met de onderwijspartners.

Uitvoeren van de wettelijke taak met betrekking tot leerlingenvervoer.

Uitvoeren van de wettelijke taak ten aanzien van de leerplicht en het voorkomen van schooluitval.

Ontwikkelen van een gemeentelijke visie op kindvoorzieningen.

Faciliteren van een goede overdracht tussen peuterspeelzalen, kinderopvang en het basisonderwijs.

Bieden van extra taalonderwijs voor volwassenen (18+) die niet (voldoende) kunnen lezen en schrijven.

Toelichting

In 2022 is er op het gebied van het aanbod voor laaggeletterdheid bij volwassenen onderzoek gedaan. Daar kwam uit dat de huidige partijen geen passend aanbod kunnen bieden als het gaat om extra taalonderwijs.
Voor het vinden van passend aanbod, dat aan de voorwaarden voldoet, wordt er in 2023 een regionale aanbesteding uitgezet.

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

7.727

-5.116

2.611

Realisatie

7.372

-4.723

2.650

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

-355

393

38

Het voordeel op de lasten en het nadeel op de baten wordt met name bepaald door het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). De looptijd van het NPO van het Rijk is verlengd van schooljaar 2022-2023 naar schooljaar 2024-2025. Dat betekent dat middelen over een langere periode ingezet kunnen worden. Van de beschikbaar gestelde € 2,1 miljoen is inmiddels € 576.000 ingezet, € 274.000 minder dan begroot. De overgebleven middelen zullen in de periode tot juli 2025 ingezet worden. Overeenkomstig de voorwaarden van de NPO zijn de baten in lijn gebracht met de lagere lasten NPO.

Deze pagina is gebouwd op 06/07/2023 17:16:54 met de export van 06/07/2023 17:10:18