Ondernemende stad

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Ambitie met activiteiten

Werklocaties

De ruimte voor bedrijven en bedrijvigheid in Hilversum is schaars. Inzet is het behoud, uitbreiding en ontwikkeling van aantrekkelijke formele en informele werklocaties. Dit geldt voor kantoorlocaties en bedrijventerreinen (o.a. Arenapark, Media Park en bedrijventerreinen ZuidWest) en voor gemengde gebieden. We voegen functies toe op plekken waar dit passend is en bijdraagt aan een levendig en divers gebied. Het centrum, stationsgebied en de Gijsbrecht van Amstelstraat zijn belangrijke informele werklocaties voor de stad.

Activiteiten - behaalde resultaten

Opstellen en starten met het realiseren van de gebiedsagenda Centrum.

Faciliteren van de verduurzaming en verlevendiging van het Media Park tot een bruisende mediacampus. Dit mede door het ondersteunen van een collectief van gebruikers en eigenaren.

Creëren van ruimte voor werken passend bij de plannen voor het stationsgebied en het centrum.

Besluiten over de plannen voor het Mediaplein Kerkbrink, waaronder verplaatsing van de bibliotheek. Tot definitieve realisatie zetten we de (tijdelijke) activiteiten op en rond het Mediaplein voort.

Uitgeven van ruimte voor bedrijven op Crailo, dit voor zowel doorgroeiende als nieuwe bedrijven die bij het profiel passen.

Benutten van kansen voor (her)ontwikkeling van locaties voor kantoren, (flex)werk en ontmoetingsplekken, met name in en rond het centrum, in het stationsgebied en in postcodegebied 1221. Dit betreffen zowel permanente wijzigingen als tijdelijk gebruik, waaronder creatieve broedplaatsen.

Versterken van professionalisering van ondernemersorganisaties voor de werklocaties en winkelgebieden (Arenapark/Laapersveld, Media Park, ZuidWest, Centrum, de Gijsbrecht van Amstelstraat).

Ondersteunen van de realisatie van Hub Hilversum, een duurzame logistieke goederenhub, een initiatief gestart door ondernemers in de Gijsbrecht van Amstelstraat en het centrum.

Ontwikkelen van het Arenapark inclusief Laapersveld richting een levendige werklocatie aan de hand van het profiel ‘work, learn, sport’. Er wordt gestart met het opstellen van het bestemmingsplan.

Toelichting

Vorig jaar is in maart de gebiedsfoto vastgesteld. Vervolgens is er afgelopen jaar een goede start gemaakt met het opstellen van de Gebiedsagenda Centrum. We zijn in gesprek gegaan met onder meer de bewoners en ondernemers van het centrum in verschillende bijeenkomsten en met een online participatieplatform.
Daarnaast zijn we verder gegaan met de verduurzaming en verlevendiging van het Media Park. Zeker met de vestiging van het MBO college Hilversum op het Mediapark met ruim 1.000 leerlingen is het belangrijk een bruisende campus te creëren. Om dit te faciliteren hebben we in oktober samen met de mediasector een innovatie agenda opgesteld. Hierin staat een gezamenlijk toekomstvisie centraal met daarbij drie pijlers: decentrale data, nieuws & informatie en content & productie.

In het coalitieakkoord is opgenomen om het programma voor het Arenapark aan te passen en te laten aansluiten bij de schaal van het gebied. Op basis hiervan heeft het college in het najaar van 2022 een zestal bepalende uitgangspunten voor het stedenbouwkundig plan vastgesteld.

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

47

0

47

Realisatie

47

0

47

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

0

0

0

Het behouden, uitbreiden en ontwikkelen van aantrekkelijke werklocatie is uitgevoerd binnen de gestelde financiële kaders.

Deze pagina is gebouwd op 06/07/2023 17:16:54 met de export van 06/07/2023 17:10:18