Opgave van de stad
Ondernemende stad
Hilversum is een aantrekkelijke stad om in te wonen en te werken. De balans tussen wonen, werken en voorzieningen zorgt voor een goed leef- en vestigingsklimaat. Onze bedrijven en organisaties zorgen voor werkgelegenheid en dragen bij aan de ontwikkeling van talent en innovatie en vraagstukken zoals energietransitie, duurzame mobiliteit en een inclusieve arbeidsmarkt. Het aantal banen is het afgelopen jaar gelijk gebleven. Onzeker is hoe zich dat ontwikkelt in de periode na de coronacrisis. |
---|
Ambities
- Economische ontwikkelingActiviteiten & Financiën
Economische ontwikkeling
Ambitie met activiteiten
Economische ontwikkelingen
We versterken de Hilversumse en regionale economie door het verbeteren van de samenwerking met de (ondernemers)organisaties, bedrijven en kennisinstellingen. We verbinden maatschappelijke vraagstukken zoals mobiliteit, duurzaamheid en een inclusieve arbeidsmarkt aan economische kansen. We zetten in op de versterking van de sectoren media & ICT, gezondheid & ICT en hebben aandacht voor het midden- en kleinbedrijf en zelfstandigen na de coronacrisis.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Vaststellen van de nieuwe Agenda Economie & Media 2022-2023.
●
Versterken van de samenwerking tussen (ondernemers)organisaties en het Stadsfonds via het Platform Economie op basis van de Agenda Economie & Media 2022-2023.
●
Uitwerken van mogelijke ontwikkelingen uit het Economisch perspectief 2040, waarbij aandacht is voor gezondheidszorg als potentieel kansrijke sector.
●
Ondersteunen van de mediasector bij het ontwikkelen van innovaties.
●
Versterken van de positie van Hilversum in samenwerkingsverbanden die bijdragen aan economische ontwikkeling, waaronder Economic Board Utrecht, Regionale ontwikkelingsmaatschappij, Metropoolregio Amsterdam en stedennetwerk G40.
●
Realiseren van de ambities uit de samenwerkingsagenda’s met MBO College en Hogeschool van Amsterdam, waaronder het digitaliseringsproject voor mkb SPOT035.
●
Inzetten op de ontwikkelingen van het platform Gezond Stedelijk Leven, met aandacht voor Monnikenberg, Zonnestraal en het Arenapark.
Toelichting
In 2022 zijn er weer goede stappen gezet op het gebied van economische ontwikkelingen binnen Hilversum. Zo hebben we onze huidige samenwerkingsverbanden met o.a. ROM Utrecht, Economic Board Utrecht, de MRA en de G40 voort kunnen zetten en verder geïntensiveerd. We trekken samen actief op voor de versterking van de regionale en daarmee lokale economie.
In februari is de Utrecht Talent Alliantie in een live uitzending vanaf het Mediapark officieel voor het brede publiek gelanceerd. Dit is een samenwerkingsverband voor een sterke regionale arbeidsmarkt waarin Hilversum samenwerkt met o.a. verschillende overheden en kennis- en onderwijsinstellingen.
Daarnaast is er dit jaar door ons extra geld beschikbaar gesteld voor het ondersteunen van de samenwerking met ROM, om zo gezonde economische groei te stimuleren binnen onze regio.
Afgelopen jaar hebben we onze succesvolle samenwerking met kennisinstellingen binnen Hilversum voortgezet. Zo hebben we samen met het MBO college Hilversum onze ambities voor komende jaren vastgesteld in een nieuwe samenwerkingsagenda voor 2022-2026. Met als doel de aansluiting tussen onderwijs en de regionale arbeidsmarkt verder te versterken.
Samen met verschillende (ondernemers)organisaties en andere belanghebbenden hebben we weer een agenda Economie en Media opgesteld voor het komende jaar. Hierin staan alle activiteiten die het samenwerkend bedrijfsleven, verschillende organisaties en gemeente gezamenlijk willen realiseren.Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
3.172
-68
3.104
Realisatie
3.227
-162
3.065
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
55
-94
-39
Binnen het saldo van de ambitie 'Economische ontwikkelingen' doen zich voordelen voor vanuit het coalitie akkoord (€75.000), de coronaherstelagenda (€142.000) en een nadeel op de subsidie aan het stadsfonds (€ 92.000).
De in 2022 beschikbaar gestelde middelen voor het opstellen van gebiedsagenda Centrum en Zuidwest van € 75.000 zijn nog niet ingezet. Voorgesteld wordt de middelen van € 75.000 over te hevelen naar 2023.
Ten aanzien van de coronaherstelagenda zijn de beschikbaar gestelde middelen voor de projecten 'Impuls geven aan de (regionale) Human Capital Agenda' en 'Impuls aan digitalisering MKB via SPOT035' deels nog niet uitgegeven. De werkzaamheden hiervoor lopen door in 2023. Aangezien de volledige kosten begroot waren in 2022 ontstaat hierdoor dit jaar een voordeel in de lasten van € 142.000. Hierdoor is ook de onttrekking uit de reserve coronaherstelfonds € 142.000 lager. Met het voorstel over de eindevaluatie en afronding van de coronaherstelagenda (Raad april 2023) is een deel van de resterende middelen vrijgegeven voor 2023.
De hoogte van de subsidie aan het stadsfonds wordt o.a. bepaald door de hoogte van de OZB opbrengsten niet-woningen. De hogere opbrengsten van de OZB niet-woningen leidt derhalve tot een hogere subsidie aan het stadsfonds en daarmee tot een nadeel van € 92.000.
- Fysieke bedrijfsinfrastructuurActiviteiten & Financiën
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Ambitie met activiteiten
Werklocaties
De ruimte voor bedrijven en bedrijvigheid in Hilversum is schaars. Inzet is het behoud, uitbreiding en ontwikkeling van aantrekkelijke formele en informele werklocaties. Dit geldt voor kantoorlocaties en bedrijventerreinen (o.a. Arenapark, Media Park en bedrijventerreinen ZuidWest) en voor gemengde gebieden. We voegen functies toe op plekken waar dit passend is en bijdraagt aan een levendig en divers gebied. Het centrum, stationsgebied en de Gijsbrecht van Amstelstraat zijn belangrijke informele werklocaties voor de stad.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Opstellen en starten met het realiseren van de gebiedsagenda Centrum.
●
Faciliteren van de verduurzaming en verlevendiging van het Media Park tot een bruisende mediacampus. Dit mede door het ondersteunen van een collectief van gebruikers en eigenaren.
●
Creëren van ruimte voor werken passend bij de plannen voor het stationsgebied en het centrum.
●
Besluiten over de plannen voor het Mediaplein Kerkbrink, waaronder verplaatsing van de bibliotheek. Tot definitieve realisatie zetten we de (tijdelijke) activiteiten op en rond het Mediaplein voort.
●
Uitgeven van ruimte voor bedrijven op Crailo, dit voor zowel doorgroeiende als nieuwe bedrijven die bij het profiel passen.
●
Benutten van kansen voor (her)ontwikkeling van locaties voor kantoren, (flex)werk en ontmoetingsplekken, met name in en rond het centrum, in het stationsgebied en in postcodegebied 1221. Dit betreffen zowel permanente wijzigingen als tijdelijk gebruik, waaronder creatieve broedplaatsen.
●
Versterken van professionalisering van ondernemersorganisaties voor de werklocaties en winkelgebieden (Arenapark/Laapersveld, Media Park, ZuidWest, Centrum, de Gijsbrecht van Amstelstraat).
●
Ondersteunen van de realisatie van Hub Hilversum, een duurzame logistieke goederenhub, een initiatief gestart door ondernemers in de Gijsbrecht van Amstelstraat en het centrum.
●
Ontwikkelen van het Arenapark inclusief Laapersveld richting een levendige werklocatie aan de hand van het profiel ‘work, learn, sport’. Er wordt gestart met het opstellen van het bestemmingsplan.
Toelichting
Vorig jaar is in maart de gebiedsfoto vastgesteld. Vervolgens is er afgelopen jaar een goede start gemaakt met het opstellen van de Gebiedsagenda Centrum. We zijn in gesprek gegaan met onder meer de bewoners en ondernemers van het centrum in verschillende bijeenkomsten en met een online participatieplatform.
Daarnaast zijn we verder gegaan met de verduurzaming en verlevendiging van het Media Park. Zeker met de vestiging van het MBO college Hilversum op het Mediapark met ruim 1.000 leerlingen is het belangrijk een bruisende campus te creëren. Om dit te faciliteren hebben we in oktober samen met de mediasector een innovatie agenda opgesteld. Hierin staat een gezamenlijk toekomstvisie centraal met daarbij drie pijlers: decentrale data, nieuws & informatie en content & productie.In het coalitieakkoord is opgenomen om het programma voor het Arenapark aan te passen en te laten aansluiten bij de schaal van het gebied. Op basis hiervan heeft het college in het najaar van 2022 een zestal bepalende uitgangspunten voor het stedenbouwkundig plan vastgesteld.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
47
0
47
Realisatie
47
0
47
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
0
0
0
Het behouden, uitbreiden en ontwikkelen van aantrekkelijke werklocatie is uitgevoerd binnen de gestelde financiële kaders.
- Bedrijfsloket en bedrijfsregelingenActiviteiten & Financiën
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
Ambitie met activiteiten
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
Het ondersteunen van bestaande en nieuwe bedrijven in hun ambities, gericht op groei van de werkgelegenheid en bijdrage aan maatschappelijke opgaven. Inzet is een goede dienstverlening aan alle bedrijven (groot, mkb en zzp) in alle sectoren.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Voortzetten van strategisch accountmanagement om ondernemers zo goed mogelijk van dienst te zijn.
●
Invoeren van e-dienstverlening voor het optimaliseren van de ondernemersdienstverlening.
●
Uitvoeren van de jaarlijkse Monitor Economie Hilversum.
●
Uitvoeren van onderzoek onder ondernemers over het vestigingsklimaat in Hilversum.
●
Realiseren van een online ondernemersnieuwsbrief.
Toelichting
Voor bedrijven die zich al in Hilversum hebben gevestigd is het belangrijk om passende dienstverlening te realiseren. Zo zijn we het afgelopen jaar verder gegaan met het optimaliseren van de online ondernemersdienstverlening en zijn we gestart met het uitbrengen van een online ondernemersnieuwsbrief.
Om verdere inzichten te krijgen in de ontwikkelingen van de Hilversumse economie is afgelopen jaar voor het eerst de Monitor Economie Hilversum uitgegeven. Hierin wordt onder andere ingegaan op werklocaties, leegstand en algemene economische ontwikkelingen binnen Hilversum.Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
326
-618
-292
Realisatie
337
-645
-308
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
12
-27
-15
Het ondersteunen van bestaande en nieuwe bedrijven in hun ambities, gericht op groei van de werkgelegenheid en bijdrage aan maatschappelijke opgaven is uitgevoerd binnen de financiële kaders.
- Economische promotieActiviteiten & Financiën
Economische promotie
Ambitie met activiteiten
Economische promotie
We zijn trots op onze stad en positioneren Hilversum als aantrekkelijke plek voor bewoners, bezoekers, bedrijven en (internationaal) talent. Een sterke identiteit verstevigt de economische positie en de aantrekkingskracht van Hilversum. We hebben aandacht voor de verschillende profielen van de deelgebieden. Hilversum Marketing en strategisch accountmanagement hebben hierin een sleutelpositie.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Ondersteunen van Hilversum Marketing bij het versterken van de positionering van Hilversum voor ondernemers.
●
Inzetten van strategisch accountmanagement voor de profilering van onze stad als aantrekkelijke vestigingslocatie.
●
Ondersteunen van evenementen passend bij de Mediastad, zoals de Dutch Media Week en de Top2000.
●
Samenwerken met belanghebbenden om organisaties te interesseren voor Hilversum als locatie voor zakelijke evenementen.
Toelichting
Na de corona periode was het afgelopen jaar eindelijk weer mogelijk om live doorgang te geven aan evenementen zoals de Dutch Media Week en de Top2000.
Afgelopen jaar was voor veel ondernemers in Hilversum nog een moeilijke periode. Naast de nasleep van corona, zorgde de hoge inflatie en de energiecrisis voor een hoge druk op de economie. Omdat een bruisende binnenstad en een divers aanbod aan winkels van groot belang is voor een levendige stad hebben we afgelopen jaar samen met Hilversum Marketing de campagne ‘Shop Lokaal’ een nieuwe impuls gegeven. Hiermee hebben we Hilversummers en bezoekers uit de regio gestimuleerd om te winkelen in Hilversum om zo de lokale ondernemers te steunen.Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
709
-1
709
Realisatie
690
-3
687
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-19
-2
-22
De economische promotie is uitgevoerd binnen de gestelde financiële kaders.