Opgave van de stad
Effectief en efficiënt bestuurde stad
Wij willen als gemeente een volwaardige en betrouwbare partner zijn voor inwoners, organisaties en andere overheden. Om hieraan te voldoen worden zeer omvangrijke en complexe dossiers vastgesteld en uitgevoerd. Hilversum kent veel verschillende samenwerkingsverbanden. Samenwerking is nodig om complexe vraagstukken aan te kunnen pakken, kennis uit te wisselen en taken te laten uitvoeren. Bij samenwerkingsverbanden hoort een duidelijke omschrijving van rollen, taken en democratische verantwoording. |
---|
Ambities
- BestuurActiviteiten & Financiën
Bestuur
Ambitie met activiteiten
Bestuur
We zijn een netwerkende overheid en we passen ons flexibel aan de maatschappelijke vraagstukken die voorliggen aan. Door inzet van laagdrempelige communicatie en participatie op maat krijgt de interactie met de stad beter vorm. We houden bestaande samenwerkingsverbanden regelmatig tegen het licht en zorgen voor democratische verantwoording. In iedere samenwerking handelen we volgens de integriteitscodes voor volksvertegenwoordigers en burgemeester en wethouders.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Voorbereiden op de bestuursperiode 2022-2026: de installatie van een nieuwe raad, een nieuwe burgemeester, een nieuw college van B&W en de overdracht van bestuurlijke dossiers.
●
Onderzoeken van de effecten van het Actieplan open overheid.
●
Optimaliseren van de bestuurlijke communicatie via de eigen communicatiekanalen zoals de gemeentelijke pagina's in de Gooi en Eembode (Raadhuis aan Huis) en social media.
●
Betrekken van inwoners, bedrijven, instellingen en medeoverheden bij het ontwikkelen van verschillende visies en beleidstrajecten met behulp van de Participatieleidraad.
●
Implementeren van de visie op Samenwerking en Governance.
Toelichting
De visie op Samenwerking en Governance is op 8 maart 2023 behandeld en vastgesteld.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
5.747
-1.851
3.896
Realisatie
5.760
-2.857
2.903
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
13
-1.006
-993
In 2022 is een bedrag van € 992.000 vrijgevallen van de pensioenvoorziening wethouders. De hoge vrijval is een direct gevolg van de stijgende marktrente. Een stijgende rente betekent dat er een lager bedrag aan pensioenvoorziening noodzakelijk is om het gewenste eindsaldo te bereiken. De rente die ontvangen wordt over de uitstaande saldi is immers een toekomstige baten. De marktrente bedraagt op dit moment afgerond 2,5%. Dit resulteert in een voordeel van € 992.000
- OverheadActiviteiten & Financiën
Overhead
Ambitie met activiteiten
Ondersteunende afdelingen (overhead)
De ondersteunende afdelingen binnen de organisatie helpen bij het zo effectief mogelijk uitvoeren van de gemeentelijke taken. De coronacrisis heeft ons gedwongen te starten met hybride werken, deels thuis en deels op kantoor. Het gedrag en de digitale voorzieningen die nodig zijn voor het hybride werken ontwikkelen we door in de periode na de coronacrisis. De afgelopen periode heeft ons naast het negatieve ook positieve ontwikkelingen gebracht die verder uitgewerkt worden.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Verder invoeren van het hybride werken als onderdeel van het in 2021 vast te stellen beleid.
●
Vaststellen en uitvoeren van de bestuurlijke uitgangspositie voor Data Gedreven Werken.
●
Verbeteren van interne werkprocessen en externe dienstverlening aan inwoners en organisaties door digitalisering.
●
Verduurzamen van het raadhuis.
Toelichting
Voor de verduurzaming van het raadhuis is een plan geconstrueerd en doorgerekend. Door de energiecrisis is de situatie snel veranderd. Daarbij wordt gekeken of de verduurzaming in combinatie met het herstel van de vloeren tot een betere oplossing kan leiden. Er zijn nieuwe inzichten om tot een meer optimaal plan te komen en dat beter past bij de hedendaagse ontwikkelingen. Het kan zijn dat de investering hoger is maar bij een gezamenlijke aanpak in totaal lager uitvalt en de exploitatiekosten op langere termijn ook lager uitvallen.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
36.589
-1.043
35.546
Realisatie
35.782
-1.564
34.218
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-806
-521
-1.327
Het voordeel wordt grotendeels verklaard door de loon -en afdelingskosten. Afwijkingen op de loon- en afdelingskosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering van deze jaarstukken.
Het voordelig resultaat aan de lastenzijde is onder andere het gevolg van het uitlopen van projecten. Bijvoorbeeld het SaaS project E-HRM (€150.000), de activiteiten rondom het programma dienstverlening (€ 80.000), het project Hilversum 600 (€ 150.000), de verstedelijkingsopgaven (€ 193.000) en de doorontwikkeling van het zaakgericht werken (€ 40.000). Voorgesteld wordt om deze middelen bij de jaarrekening deels over te hevelen van 2022 naar 2023.
- Overzicht van overheadActiviteiten & Financiën
Overzicht van overhead
bedragen x € 1.000
Omschrijving
Primitieve begroting 2022
Wijziging begroting 2022
Actuele begroting 2022
Realisatie 2022
Verschil 2022
1. Personeel
22.034
2.296
24.330
23.074
-1.256
2. Huisvesting & facilitair
4.695
336
5.031
5.338
307
3. ICT
2.762
703
3.465
3.583
118
4. Overig
2.154
565
2.719
2.223
-496
Totaal
31.645
3.900
35.545
34.218
-1.327
Toelichting bij: Overzicht van overhead
De overhead bestaat uit de volgende 4 hoofdcomponenten:
- Personeel
Het voordeel is ontstaan door ontvangen gelden vanuit DVO’s en gedetacheerde medewerkers. Ook is een bijdrage ontvangen vanuit de taakvelden en investeringen ontvangen t.b.v. de overhead kosten. - Onder de component “Huisvesting en facilitair” vallen alle exploitatiekosten voor de vijf locaties van de ambtelijke huisvesting (Raadhuis, stadskantoor, kantoorvilla, werf en de Wilhelminastraat). Hieronder vallen onder meer de onderhoudskosten, energie, verzekering/belastingen en de kapitaallasten van de gebouwen. Daarnaast vallen ook de kosten vanuit de facilitaire dienstverlening onder deze component (bijvoorbeeld catering, schoonmaken, printers, drukwerk, leaseauto’s).
- De ICT kosten op overhead bestaan voornamelijk uit de kosten van de kantoorautomatisering, de licentiekosten en kapitaallasten voor de onder overhead vallende applicaties en de kosten informatiemanagement (inclusief beveiliging).Onder "overig" vallen onder meer de kosten van interne- en externe communicatie, de ondernemingsraad, juridische zaken (inclusief bezwaar en beroep), aansprakelijkheidsverzekeringen personeel en bestuur en de kosten voor onderzoek.
Voor een toelichting op het verschil tussen begroting en realisatie wordt u verwezen naar de financiële analyse onder het programma Bestuur, thema Effectief en efficiënt bestuurde stad, ambitie Overhead (4.3.2).
- Personeel