Ambitie met activiteiten
Geïndiceerde jeugdzorg, vrijwillig en gedwongen
Zorgen voor een optimale en veilige ontwikkeling van kinderen en jongeren (tot 27 jaar). Signaleren en zo nodig ingrijpen op situaties van onveiligheid voor kinderen. |
---|
Activiteiten - behaalde resultaten
● | Intensiveren van de samenwerking met de huisartsen met als doel de doorverwijzing naar relatief zware zorg te voorkomen, hierbij mogelijk gebruikmaken van de praktijkondersteuners. | ||
---|---|---|---|
● | Versterken van vroegsignalering, advisering en laagdrempelige begeleiding, zoals extra inzet van Jeugd en Gezin en jeugdwerkers. | ||
---|---|---|---|
● | Uitvoeren van maatregelen als onderdeel van het regionale programma Naar een financieel gezond domein. | ||
---|---|---|---|
● | Verstevigen van zorg rondom onderwijs mede door het transformeren van scholen als plaats waar problematiek wordt gesignaleerd naar plaats van een oplossingsgerichte aanpak. | ||
---|---|---|---|
● | Inzetten van betere screening en selectie bij de toegang van het Sociaal Plein en beter gebruik maken van algemene voorzieningen in de wijk zoals jongerenwerk. | ||
---|---|---|---|
● | Indiceren en monitoren van jeugdhulp (o.a. begeleiding, dagbesteding, pleegzorg, kortdurend verblijf, jeugdhulp en GGZ-behandeling). | ||
---|---|---|---|
● | Regie voeren op casussen waarbij er sprake is van onveiligheid, met behulp van onder andere de landelijke voorgeschreven multidisciplinaire aanpak. | ||
---|---|---|---|
● | Terugdringen van overlast gevende jeugd, onder andere door een persoonsgerichte aanpak. | ||
---|---|---|---|
Toelichting
Voor wat betreft het 'Verstevigen van zorg rondom onderwijs ...' geldt dat er bij het regulier onderwijs jeugdconsulenten zijn gekoppeld aan een school. Daarmee wordt eerder zorg en problematiek gesignaleerd. Bij speciaal onderwijs in Hilversum (Donnerschool) hebben we inmiddels wel een regionale algemene voorziening kunnen realiseren waarbij zorg direct toegankelijk (zonder beschikking) is en een oplossingsgerichte aanpak voor handen is voor deze kwetsbare kinderen in de onderwijsomgeving.
Met de middelen uit de Coronaherstel agenda hebben we het verbindingshuis gerealiseerd en hebben we een regionaal beleidsplan ontwikkelt voor Bescherming en Opvang.
In de raadsvergadering van 21 september 2022 is Raadsinformatiebrief 2022-49 inzake Voortgangsrapportage “Naar een financieel gezond sociaal domein” ingebracht. Daarin is aangegeven dat een aantal lokale en regionale beheersmaatregelen, hoewel vooraf anders ingeschat, niet of beperkt realiseerbaar is en de resterende taakstelling niet zal worden gerealiseerd. Dit is in de programmabegroting van 2023 verwerkt. Op lokaal niveau is over de gehele linie uitvoering gegeven aan het Programma naar een financieel gezond sociaal domein.
Het betreft o.m. jeugdhulp op scholen en de invoering van het normenkader HHM inzake huishoudelijke hulp. Voor huishoudelijke hulp geldt dat de gemiddelde indicatie in minuten gedaald is ten opzichte van de jaren er voor. Daarnaast wordt in 2025 een algemene voorziening dagbesteding gerealiseerd. Ook is er een steekproef uitgevoerd door een externe medewerker om te beoordelen of er lopende indicaties zijn die omgezet zouden kunnen worden naar de WLZ. UIt de steekproef is gebleken dat de aandacht beter gericht kan worden op de toegang. Het team Wmo heeft daarom extra kennis tot zich genomen op dit onderwerp.
Een deel van de maatregelen zou regionaal opgepakt worden. Voor het onderdeel eenvoudige zorg bij complexe situaties is dat nog niet gebeurd. Dit wordt in 2023 lokaal opgepakt. Het ‘heronderzoek wachtlijst’ met het oog op de wijziging van de WLZ heeft plaatsgevonden. De besluitvorming omtrent de toegang tot beschermd wonen vindt plaats in 2023. Het programma heeft een looptijd tot en met 2025. Bij de regionale actiepunten is veelal een PM post opgenomen.
Voor 2022 gold er nog geen taakstelling. Voor de periode 2023-2025 is wel een taakstelling opgenomen. Omdat, zoals hierboven aangegeven, een aantal maatregelen niet realiseerbaar bleek te zijn, is deze wel bijgesteld.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | 24.676 | -15 | 24.661 |
Realisatie | 25.205 | -7 | 25.198 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | 528 | 9 | 537 |
"De stijging van de lasten jeugd zet zich verder voort. De lasten 2022 komen uit op € 25,2 miljoen. Ten opzichte van de begroting betekent dit een nadeel van € 528.000. Ondanks nauwkeurige monitoring komt deze stijging zodanig onverwacht dat deze stijging ten tijde van de eindejaarsrapportage 2022 niet was voorzien"