Opgave van de stad
Ondersteunende stad
Hilversum biedt zijn inwoners de ondersteuning die zij nodig hebben. Inwoners hebben zoveel mogelijk zelf de regie in handen, waarbij in alle gevallen persoonlijk contact belangrijk blijft. Hiervoor is de beschikbaarheid van e-diensten op een gebruiksvriendelijke website van groot belang. We informeren de inwoners duidelijk over datgene wat zij van ons mogen verwachten. We versterken de onderlinge betrokkenheid van inwoners in onze stad en we stimuleren de samenwerking tussen vrijwilligers en maatschappelijke organisaties. Daarnaast is het van belang de samenwerking tussen maatschappelijke organisaties, zorgpartners en gemeente verder te verbeteren. De beheersbaarheid van uitgaven in het sociaal domein blijft een belangrijk aandachtspunt, mede door de toename van het aantal inwoners dat gebruik maakt van voorzieningen. We blijven zoeken naar mogelijkheden om kosten te besparen. Dit mag niet ten kosten gaan van de kwaliteit van de zorg. In regioverband werken we hiervoor aan het programma Naar een financieel gezond sociaal domein. Het blijft belangrijk om met het Rijk in gesprek te blijven over meer kostendekkende financiering voor uitvoering van taken in het sociaal domein. |
---|
Ambities
- ToegangActiviteiten & Financiën
Toegang
Ambitie met activiteiten
Toegang
Bieden van dienstverlening om ondersteuning zo vroeg en dicht mogelijk bij de inwoners organiseren, in aansluiting op de behoefte van de inwoners.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Verbeteren van de dienstverlening, onder andere door onderzoek te doen naar de klantervaringen van verschillende doelgroepen en deze te verwerken in serviceformules. Serviceformules dragen bij aan het klantgericht, efficiënt en herkenbaar maken van gemeentelijke dienstverlening.
●
Vraaggericht werken en daarbij de vraag van de inwoner in breed perspectief bekijken. Met behulp van deze brede uitvraag krijgen we zicht op passende oplossingen gericht op de eigen kracht van de inwoner.
Toelichting
De activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2022 zijn allen conform afspraak uitgevoerd in 2022.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
525
-3
522
Realisatie
473
-1
472
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-52
2
-50
De werkzaamheden binnen de ambitie 'Toegang' zijn uitgevoerd binnen de financiële kaders.
- Maatwerkvoorzieningen (WMO)Activiteiten & Financiën
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Ambitie met activiteiten
Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Zorgdragen voor maatwerkvoorzieningen met als doel inwoners zo goed en lang als mogelijk zelfstandig laten functioneren in de samenleving.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Treffen van individuele voorzieningen (zoals woningaanpassingen, hulpmiddelen en scootmobielen) op basis van een indicatie.
●
Uitvoeren van maatregelen als onderdeel van het regionale programma Naar een financieel gezond domein.
●
Afhandelen van minimaal 80% van de aanvragen binnen de wettelijke termijn.
Toelichting
In 2022 is 69% van de aanvragen binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Dit percentage is lager dan in 2021. We hebben de werkwijze aangepast om de productiviteit te verhogen. Voorbeelden van het inzetten van diverse maatregelen zijn: een andere werkwijze aanvragen taxipas, het actief benaderen wachtende inwoners, ambtshalve verlengingen, minder administratieve lasten voor medewerkers. Ook heeft de geautomatiseerde verwerking van de aanvragen mantelzorgwaarderingen in het laatste kwartaal een positieve effect.
De resultaten zijn terug ook te zien in het raadsdashboard. Middels het raadsdashboard is de gemeenteraad op de hoogte gebracht van de doorlooptijden binnen Wmo. Op 30 januari 2023 is het raadsdashboard aangeboden over de periode tot en met kwartaal 3 van 2022. Door het nemen van diverse maatregelen, is het percentage over heel 2022 gestegen van 57% (tot en met kwartaal 3-2022) naar 69%. In de begroting van 2023 zijn door de gemeenteraad extra middelen beschikbaar gesteld voor incidentele en structurele uitbreiding van het personeel. Daarnaast worden zowel korte als lange termijn maatregelen genomen om de doelstelling structureel te halen.
Met deze aanvragen worden voorzieningen verstrekt en er wordt gewerkt aan het meer en breder inzetten van algemene voorzieningen.Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
3.387
-34
3.353
Realisatie
3.020
-54
2.966
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-367
-19
-386
Het voordeel wordt met name bepaald door lagere lasten voor de maatwerkvoorzieningen (rolstoelen, scootmobielen, woningaanpassingen, en trapliften). De uitgaven maatwerkvoorzieningen komen in 2022 uit op €2 miljoen en ligt in lijn meet voorgaande jaren (2021 €2,1 miljoen en 2020 €2,2 miljoen).
- Maatwerkdienstverlening volwassenenActiviteiten & Financiën
Maatwerkdienstverlening volwassenen
Ambitie met activiteiten
Maatwerkdienstverlening volwassenen
Bieden van een vangnet om de zelfredzaamheid van inwoners te stimuleren en daardoor zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen en deel te nemen aan de samenleving.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Bieden van individuele begeleiding en vervoer, huishoudelijke verzorging en tijdelijke vervangende zorg ter ontlasting van mantelzorgers. Bij voorkeur in de vorm van algemene voorzieningen zoals dagbesteding.
●
Verstrekken van persoonsgebonden budgetten (pgb’s), waarmee inwoners zelf ondersteuning kunnen inkopen.
●
Bieden van een passend aanbod voor de schuldhulpverlening (preventie, vroegsignalering, oplossing en nazorg), zowel voor particulieren als zelfstandigen.
●
Ondersteunen van gedupeerde ouders toeslagenaffaire, mede door uitvoering van de verzamelwet hersteloperatie toeslagen waarmee publieke schulden worden kwijtgescholden.
●
Ontwikkelen van een dashboard Wmo om meer inzicht te geven in het gebruik van WMO en de prognoses.
●
Versterken en uitbreiden van de teams ‘Begeleiding in de Wijk’.
Toelichting
De teams ‘Begeleiding in de Wijk’ zijn nu in de gehele stad beschikbaar. Het doel was om de teams verder te verstevigen zodat inwoners laagdrempelig en toegankelijk in de wijk geholpen kunnen worden. Vanwege krapte op de arbeidsmarkt was dit niet voor alle teams realiseerbaar. Met het project A2 "Begeleiding in de wijk versneld door-ontwikkelen" vanuit de Corona Herstelagenda zal dit alsnog worden gerealiseerd. Dit project kent een doorloop in 2023.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
21.056
-876
20.181
Realisatie
20.291
-1.038
19.253
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-766
-162
-928
Het voordeel van € 928.000 wordt voornamelijk bepaald door de Wmo (€445.000), een voordeel op de loon -en organisatiekosten (€ 235.000) en de corona Herstelagenda (€135.000).
De zorglasten huishoudelijke hulp en begeleiding komen in 2022 uit op €16,6 miljoen (2021: €16,5 miljoen). Dit resulteert in een voordeel van €367.000 ten opzichte van de begroting. Het voordeel is met name toe te rekenen aan begeleiding en dagbesteding. Daarnaast is er €78.000 meer eigenbijdrage ontvangen dan begroot.
Het project A2 "Begeleiding in de wijk versneld doorontwikkelen" vanuit de Corona Herstelagenda kent een doorloop in 2023. Aangezien de volledige kosten begroot waren in 2022 ontstaat hierdoor een voordeel in de lasten van € 135.000 in 2022. Hierdoor is ook de onttrekking uit de reserve coronaherstelfonds € 135.000 lager. In het voorjaar 2023 heeft de raad de eindevaluatie Corona Herstelagenda behandeld en de resterende middelen € 135.000 vrijgegeven voor 2023.
De voordelige afwijking op de loon- en organisatiekosten van afgerond € 235.000 wordt centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering van deze jaarstukken.
- Geëscaleerde zorg volwassenenActiviteiten & Financiën
Geëscaleerde zorg volwassenen
Ambitie met activiteiten
Geëscaleerde zorg volwassenen
Bieden van een veilige en beschermende woonomgeving. De focus ligt hierbij op de inzet van begeleiding om de zelfredzaamheid en deelname aan de samenleving van inwoners met psychische of psychosociale problemen te stimuleren. In het nieuwe regionale beleidsplan Bescherming en Opvang is aandacht voor voorzieningen in de wijk die ambulante ondersteuning mogelijk moeten maken.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Bieden van opvang aan slachtoffers en het terugdringen van huiselijk geweld door Veilig Thuis.
●
Bieden van beschermd wonen voor personen met psychische of psychosociale problemen, daar waar mogelijk met de inzet van ambulante ondersteuning.
●
Bieden van een inloopfunctie voor de GGZ-doelgroep.
●
Bieden van maatschappelijke opvang en begeleiding aan inwoners met meervoudige problematiek, waaronder inwoners met een verslaving en dak- en thuislozen.
●
Bieden van ondersteuning in de wijken aan personen met verward gedrag.
●
Bieden van nazorg aan ex-gedetineerden.
Toelichting
In december 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met het Beleidsplan Bescherming en Opvang Gooi en Vechtstreek 2022-2025. Dit plan bevat diverse maatregelen gericht op de meest kwetsbare inwoners, zoals mensen met een verslaving, slachtoffers van huiselijk geweld en dak- en thuislozen. In 2022 zijn verschillende maatregelen uit het beleidsplan uitgevoerd. Zo is er ingezet op de aanpak van huiselijk geweld en de opvang van slachtoffers. Ook hebben we beschermde woonplekken geboden aan Hilversummers met psychische of psychosociale problemen en ontvingen inwoners die dat nodig hadden maatschappelijke opvang. In veel gevallen in combinatie met ambulante ondersteuning vanuit de Wmo. Ook hebben we geïnvesteerd in laagdrempelige ondersteuning voor psychisch kwetsbare inwoners, onder andere in het Verbindingshuis in Hilversum Oost, waar mensen zonder indicatie terecht kunnen voor diverse dagbestedingsactiviteiten onder begeleiding. Verder was er aandacht voor personen met onbegrepen/verward gedrag en nazorg aan ex-gedetineerden.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
18.320
-302
18.018
Realisatie
18.471
-293
18.178
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
151
9
160
Het nadeel wordt met name bepaald door de meerkosten in de zorg voor Bescherming en Opvang als gevolg van Covid-19. Deze meerkosten worden gecompenseerd door de met de decembercirculaire 2022 beschikbaar gestelde middelen. Omdat de begroting op basis van de decembercirculaire 2022 niet meer aangepast kon worden, wordt het nadeel gepresenteerd onder programma 2: Zorg en het voordeel bij programma 5: Financiën.
- Maatwerkdienstverlening & zorg 18-Activiteiten & Financiën
Maatwerkdienstverlening & zorg 18-
Ambitie met activiteiten
Geïndiceerde jeugdzorg, vrijwillig en gedwongen
Zorgen voor een optimale en veilige ontwikkeling van kinderen en jongeren (tot 27 jaar). Signaleren en zo nodig ingrijpen op situaties van onveiligheid voor kinderen.
Activiteiten - behaalde resultaten
●
Intensiveren van de samenwerking met de huisartsen met als doel de doorverwijzing naar relatief zware zorg te voorkomen, hierbij mogelijk gebruikmaken van de praktijkondersteuners.
●
Versterken van vroegsignalering, advisering en laagdrempelige begeleiding, zoals extra inzet van Jeugd en Gezin en jeugdwerkers.
●
Uitvoeren van maatregelen als onderdeel van het regionale programma Naar een financieel gezond domein.
●
Verstevigen van zorg rondom onderwijs mede door het transformeren van scholen als plaats waar problematiek wordt gesignaleerd naar plaats van een oplossingsgerichte aanpak.
●
Inzetten van betere screening en selectie bij de toegang van het Sociaal Plein en beter gebruik maken van algemene voorzieningen in de wijk zoals jongerenwerk.
●
Indiceren en monitoren van jeugdhulp (o.a. begeleiding, dagbesteding, pleegzorg, kortdurend verblijf, jeugdhulp en GGZ-behandeling).
●
Regie voeren op casussen waarbij er sprake is van onveiligheid, met behulp van onder andere de landelijke voorgeschreven multidisciplinaire aanpak.
●
Terugdringen van overlast gevende jeugd, onder andere door een persoonsgerichte aanpak.
Toelichting
Voor wat betreft het 'Verstevigen van zorg rondom onderwijs ...' geldt dat er bij het regulier onderwijs jeugdconsulenten zijn gekoppeld aan een school. Daarmee wordt eerder zorg en problematiek gesignaleerd. Bij speciaal onderwijs in Hilversum (Donnerschool) hebben we inmiddels wel een regionale algemene voorziening kunnen realiseren waarbij zorg direct toegankelijk (zonder beschikking) is en een oplossingsgerichte aanpak voor handen is voor deze kwetsbare kinderen in de onderwijsomgeving.
Met de middelen uit de Coronaherstel agenda hebben we het verbindingshuis gerealiseerd en hebben we een regionaal beleidsplan ontwikkelt voor Bescherming en Opvang.
In de raadsvergadering van 21 september 2022 is Raadsinformatiebrief 2022-49 inzake Voortgangsrapportage “Naar een financieel gezond sociaal domein” ingebracht. Daarin is aangegeven dat een aantal lokale en regionale beheersmaatregelen, hoewel vooraf anders ingeschat, niet of beperkt realiseerbaar is en de resterende taakstelling niet zal worden gerealiseerd. Dit is in de programmabegroting van 2023 verwerkt. Op lokaal niveau is over de gehele linie uitvoering gegeven aan het Programma naar een financieel gezond sociaal domein.
Het betreft o.m. jeugdhulp op scholen en de invoering van het normenkader HHM inzake huishoudelijke hulp. Voor huishoudelijke hulp geldt dat de gemiddelde indicatie in minuten gedaald is ten opzichte van de jaren er voor. Daarnaast wordt in 2025 een algemene voorziening dagbesteding gerealiseerd. Ook is er een steekproef uitgevoerd door een externe medewerker om te beoordelen of er lopende indicaties zijn die omgezet zouden kunnen worden naar de WLZ. UIt de steekproef is gebleken dat de aandacht beter gericht kan worden op de toegang. Het team Wmo heeft daarom extra kennis tot zich genomen op dit onderwerp.
Een deel van de maatregelen zou regionaal opgepakt worden. Voor het onderdeel eenvoudige zorg bij complexe situaties is dat nog niet gebeurd. Dit wordt in 2023 lokaal opgepakt. Het ‘heronderzoek wachtlijst’ met het oog op de wijziging van de WLZ heeft plaatsgevonden. De besluitvorming omtrent de toegang tot beschermd wonen vindt plaats in 2023. Het programma heeft een looptijd tot en met 2025. Bij de regionale actiepunten is veelal een PM post opgenomen.
Voor 2022 gold er nog geen taakstelling. Voor de periode 2023-2025 is wel een taakstelling opgenomen. Omdat, zoals hierboven aangegeven, een aantal maatregelen niet realiseerbaar bleek te zijn, is deze wel bijgesteld.Financiële analyse
Bedragen x € 1.000
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
24.676
-15
24.661
Realisatie
25.205
-7
25.198
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
528
9
537
"De stijging van de lasten jeugd zet zich verder voort. De lasten 2022 komen uit op € 25,2 miljoen. Ten opzichte van de begroting betekent dit een nadeel van € 528.000. Ondanks nauwkeurige monitoring komt deze stijging zodanig onverwacht dat deze stijging ten tijde van de eindejaarsrapportage 2022 niet was voorzien"